ZESTAW PRÓB SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ DO KLASY SPORTOWEJ O PROFILU PIŁKA NOŻNA
(dla chłopców i dziewcząt) w II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie
na rok szkolny 2018/2019
Data: 29 - 30 maja 2018 r., godz 10:00 - 14:00.
Miejsce: boisko szkolne lub hala sportowa.
Liczba trenerów/nauczycieli prowadzących: dwóch nauczycieli wychowania fizycznego.
Wykaz prób sprawnościowych:
Harmonogram przebiegu prób sprawnościowych:
Opis prób sprawności fizycznych i punktacja:
Opis próby | Grafika | Uwagi | |
---|---|---|---|
1. SZYBKOŚĆ |
|||
Bieg sprinterski na dystansie 30 metrów. Start z pozycji stojącej. Początek po sygnale dźwiękowym. | Próba przeprowadzana jest dwukrotnie, do punktacji bierze się czas lepszego biegu. Stoper wyłączamy po minięciu linii mety. Max. 20 punktów. |
||
Punktacja | Ocena | Czas - CHŁOPCY | Czas - DZIEWCZĘTA |
20 | Bardzo dobra | 4,0” < | 5,2” < |
15 | Dobra | 4,2” | 5,4” |
10 | Przeciętna | 4,3” | 5,6” |
5 | Słaba | 4,4” | 5,7” |
1 | Bardzo słaba | > 4,5” | > 5,9” |
2. PRÓBA MOCY (SKOK W DAL Z MIEJSCA) |
|||
Skok w dal z miejsca obunóż z pozycji stojącej. Testowany zawodnik staje za linią, po czym z jednoczesnego odbicia obunóż wykonuje skok w dal na odległość. Skok mierzony w cm, wykonuje się dwukrotnie. Liczy się wynik skoku lepszego. | Długość skoku zawarta jest pomiędzy linią odbicia a pierwszym śladem pięt. Skok z upadkiem w tył na plecy jest nieważny
i należy go powtórzyć. Max. 5 punktów. |
||
Punktacja | Ocena | Odległość - CHŁOPCY | Odległość - DZIEWCZĘTA |
5 | Bardzo dobra | 300+ | 230+ |
4 | Dobra | 224-299 | 172-229 |
3 | Przeciętna | 148-223 | 114-171 |
2 | Słaba | 73-147 | 56-113 |
1 | Bardzo słaba | 0-72 | 0-55 |
3. TECHNIKA SPECJALNA (PROWADZENIE PIŁKI) |
|||
Zawodnik ma za zadanie przeprowadzić piłkę jak najszybciej z linii STARTU dookoła tyczek A, B, C i D do linii METY. Zawodnik startuje na sygnał dźwiękowy. Czas jest zatrzymywany w momencie, gdy kandydat przekroczy linię mety. Próbę zawodnik wykonuje 1 raz. | W przypadku zawodnika lewonożnego, próbę wykonujemy od linii mety do linii startu. Odległość między tyczkami wynosi 9 metrów.
Max. 5 punktów. |
||
Punktacja | Ocena | Odległość - CHŁOPCY | Odległość - DZIEWCZĘTA |
5 | Bardzo dobra | 13” < | 16,9” < |
4 | Dobra | 13,01” – 15,01” | 16,91” - 19,51” |
3 | Przeciętna | 15,02” – 17,02” | 19,52” - 22,12” |
2 | Słaba | 17,03” – 18,03” | 22,13” - 23,43” |
1 | Bardzo słaba | > 18,04” | > 23,43” |
4. TECHNIKA SPECJALNA (STRZAŁ) |
|||
Zawodnik ma za zadanie oddać strzał na bramkę z odległości 20 metrów w wyznaczone jej sektory. Przed oddaniem strzału należy po krótkim prowadzeniu piłki, minąć tyczkę zwodem i oddać strzał z przed linii oznaczającej punkt 20 metrów. | Każdy gracz ma 4 powtórzenia – 2 razy strzał prawą nogą, 2 razy lewą nogą.
Najwyżej punktujemy uderzenie piłki pod poprzeczkę w środek bramki.
Jeżeli piłka dotknie ziemi przed przekroczeniem linii bramkowej jest 1 pkt.
Max. 5 punktów (dzielimy liczbę punktów przez 4 próby). |
||
Technika specjalna (strzał): Dzielimy liczę punktów zdobytych po strzałach przez 4 (uśredniamy). Np. Tomasz Kowalski: 9 pkt / 4 = 2,25 – Suma punktów 2. Mateusz Dudek: 14 pkt / 4 = 3,5 – Suma punktów 4. | |||
5. GRA |
|||
Składy 9 (1+8) osobowe, gra 7/7. Czas gry to 15 minut. Ilość gier 2. Przerwa pomiędzy meczami 5 minut. | Oceniane elementy:
Za każdy element max. 15 pkt. Max. 60 punktów |
||
Ocena | Punktacja | Gra: Trenerzy/nauczyciele oceniają zawodników w skali 1 – 15.
Do zdobycia maksymalnie 15 punktów za każdy element z podanych obszarów. Po zakończeniu testu i wpisaniu punktów do arkusza egzaminacyjnego sumujemy punkty zdobyte za każdy element - wystawione przez wszystkich oceniających i dzielimy je przez ilość oceniających trenerów / nauczycieli. |
|
Doskonała | 15 | ||
Bardzo dobra | 12 - 14 | ||
Dobra | 9 - 11 | ||
Przeciętna | 6 - 8 | ||
Słaba | 3 - 5 | ||
Bardzo słaba | 1 - 2 | ||
6. TEST WYTRZYMAŁOŚCI (BEEP TEST) |
|||
Jest to bieg wahadłowy o stopniowo narastającej prędkości, na odcinku 20 metrów. Głównym celem dla zawodnika jest przebiegnięcie jak największej liczby odcinków. Test jest podzielony na poziomy i rundy. Po każdym poziomie zwiększa się prędkość. | Próba ta, to bieg na odcinku 20 metrów między pachołkami. Zawodnik biegnie do linii
i z powrotem aż do odmowy, za każdym razem rozpoczynając z wysokości pachołka w momencie sygnału dźwiękowego.
Jeżeli zawodnik 2 razy nie zdąży do linii kończy próbę. Max. 5 punktów. |
||
Punktacja | Ocena | CHŁOPCY (poziom) | DZIEWCZĘTA (poziom) |
5 | Bardzo dobra | > 12/2 | > 10/7 |
4 | Dobra | 9/9-12/2 | 8/8-10/7 |
3 | Przeciętna | 8/10-9/8 | 7/6-8/7 |
2 | Słaba | 7/5-8/9 | 6/5-7/5 |
1 | Bardzo słaba | 6/2-7/4 | 5/3-6/4 |
Kandydaci powinni zaliczyć każdy z wymienionych testów na poziomie co najmniej przeciętnym.