W środę 8 stycznia 2014r odbyła się w naszej szkole kolejna lekcja biologii z udziałem żywych organizmów. Byli to przedstawiciele stawonogów z grupy pajęczaków – pająki ptaszniki. Hodowca pająków zaprezentował podstawowe informacje o grupie systematycznej do której należą pająki. Pajęczaki posiadają cztery pary odnóży krocznych, dwie pary odnóży gębowych – szczękoczułki i nogogłaszczki, brak u nich czułków. Pająki wyróżnia niesegmentowany głowotułów i odwłok połączony wąskim stylikiem. Mają 4 pary oczu prostych, gruczoły jadowe umieszczone na szczękoczułkach oraz gruczoły przędne na końcu odwłoka. W trakcie krótkich wykładów odbywały się pokazy żywych ptaszników pochodzących z różnych części świata – były formy lądowe, „przyjazne” niezbyt jadowite, które można było obejrzeć na dłoni hodowcy.
Były również formy nadrzewne, lubiące skakać dość wysoko o dużej jadowitości i te bezpieczniej było oglądać w pudełku. Posiadały na odnóżach przylgi dzięki którym mogły zawisnąć do góry nogami. Na dotyk reagowały unosząc odnóża i przygotowując się do ataku. Udało się również zaobserwować cienkie nici pajęczyny wytwarzanej przez gruczoły przędne. Wydzielały one lepką płynną substancję, która krzepła w zetknięciu z powietrzem.
Bardzo ciekawie wyglądała wylinka jednego z ptaszników, do złudzenia przypominająca żywego pająka. Jest to efekt procesu linienia czyli okresowego zrzucania chitynowego oskórka, po uprzednim wytworzeniu pod jego warstwą nowej pokrywy ciała. W ten sposób odbywa się tak zwany skokowy wzrost.
Mimo arachnofobii często występującej zwłaszcza wśród dziewcząt zainteresowanie zwierzakami było duże.