We wrześniu 2019 nauczyciele szkół ponadpodstawowych rozpoczną nowy etap pracy dydaktycznej: w tym samym czasie naukę w szkole ponadpodstawowej zapoczątkują uczniowie którzy ukończyli ośmioletnią szkołę podstawową, oraz uczniowie kończący naukę w gimnazjum. W zależności od klasy, którą nauczyciele poprowadzą, uczyć będą korzystając ze starej i nowej podstawie programowej.
Jakie zmiany czekają nauczycieli języków obcych w roku szkolnym 2019/2020? Jak zmienią się wymagania programowe? Jakie wyzwania czekają szkołę we wdrażaniu nowej podstawy programowej?
Na te, oraz podobne pytania nauczyciele języka angielskiego i języka niemieckiego ze szkół ponadgimnazjalnych powiatu jędrzejowskiego szukali odpowiedzi podczas sesji szkoleniowej, która odbyła się 7 lutego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie. Konferencję poprowadziła konsultant metodyczny wydawnictwa Pearson, Magdalena Cieślikiewicz.
Podczas spotkania przedstawiono nową podstawę programową, omówiono główne różnice między starą a nową podstawą programową, oraz wyjaśniono czym są kompetencje kluczowe i dlaczego nauczyciel języka obcego musi je rozwijać.
Kształcenie w zakresie języka obcego nie odbywa się w edukacyjnej próżni – powinno ono wspierać i być wspierane przez kształcenie w zakresie pozostałych przedmiotów oraz umiejętności ogólnych. Należy mieć świadomość, że wiele technik stosowanych podczas zajęć z języka obcego, np. planowanie i analizowanie zasobu środków i umiejętności językowych posiadanych i wymaganych do wykonania danego zadania językowego, twórcze wykorzystywanie języka, traktowanie popełnionego błędu jako narzędzia rozwoju własnych umiejętności językowych, wykorzystywanie domysłu językowego w procesie rozumienia tekstu słuchanego i czytanego, odkrywanie wzorców i formułowanie reguł sprzyja nie tylko rozwojowi umiejętności językowych, ale przyczynia się do rozwoju umiejętności rozumowania w ogóle.
W kształceniu językowym nowa podstawa programowa zakłada m.in.: