Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wydarzenia

„Panaceum na Liceum” – sesja szkoleniowa nauczycieli języków obcych w Konarskim
07-02-2019

 

We wrześniu 2019 nauczyciele szkół ponadpodstawowych rozpoczną nowy etap pracy dydaktycznej: w tym samym czasie naukę w szkole ponadpodstawowej zapoczątkują uczniowie którzy ukończyli ośmioletnią szkołę podstawową, oraz uczniowie kończący naukę w gimnazjum. W zależności od klasy, którą nauczyciele poprowadzą, uczyć będą korzystając ze starej i nowej podstawie programowej.

Jakie zmiany czekają nauczycieli języków obcych w roku szkolnym 2019/2020? Jak zmienią się wymagania programowe? Jakie wyzwania czekają szkołę we wdrażaniu nowej podstawy programowej?

Na te, oraz podobne pytania nauczyciele języka angielskiego i języka niemieckiego ze szkół ponadgimnazjalnych powiatu jędrzejowskiego szukali odpowiedzi podczas sesji szkoleniowej, która odbyła się 7 lutego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie. Konferencję poprowadziła konsultant metodyczny wydawnictwa Pearson, Magdalena Cieślikiewicz.

 

 

Podczas spotkania przedstawiono nową podstawę programową, omówiono główne różnice między starą a nową podstawą programową, oraz wyjaśniono czym są kompetencje kluczowe i dlaczego nauczyciel języka obcego musi je rozwijać.

Kształcenie w zakresie języka obcego nie odbywa się w edukacyjnej próżni – powinno ono wspierać i być wspierane przez kształcenie w zakresie pozostałych przedmiotów oraz umiejętności ogólnych. Należy mieć świadomość, że wiele technik stosowanych podczas zajęć z języka obcego, np. planowanie i analizowanie zasobu środków i umiejętności językowych posiadanych i wymaganych do wykonania danego zadania językowego, twórcze wykorzystywanie języka, traktowanie popełnionego błędu jako narzędzia rozwoju własnych umiejętności językowych, wykorzystywanie domysłu językowego w procesie rozumienia tekstu słuchanego i czytanego, odkrywanie wzorców i formułowanie reguł sprzyja nie tylko rozwojowi umiejętności językowych, ale przyczynia się do rozwoju umiejętności rozumowania w ogóle.

 

 

W kształceniu językowym nowa podstawa programowa zakłada m.in.:

  • - zapewnienie przez szkołę kształcenia uczniów w grupach o zbliżonym poziomie biegłości w zakresie języka obcego nowożytnego;
  • - powrót do spiralnego układu treści nauczania ‒ w rozumieniu powtarzania i utrwalania materiału na kolejnych, wyższych etapach nauczania;
  • - w przypadku uczniów techników – wzbogacanie treści kształcenia o aspekty nawiązujące do zakresu tematycznego związanego z wybranymi efektami kształcenia, określonymi w podstawie programowej kształcenia w zawodach;
  • - tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
  • - wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne;
  • - zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
  • - wykorzystanie zajęć z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.

  • Dorota Paw, Tomasz Chruściel
Copyright © 2010-2024 • Zespół Szkół nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie