Dnia 6 listopada wybraliśmy się do Krakowa na eliminacje okręgowe Olimpiady Wiedzy o Bankach. Naszą szkołę reprezentowali: Monika Kasperczyk i Dawid Koper z klasy 3e oraz Dariusz Wachowicz z klasy 4e, cała trójka pomyślnie przeszła etap szkolny dzięki czemu mogła wziąć udział w zmaganiach z najlepszymi uczniami z województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego.
Zadaniem uczestników było rozwiązanie w ciągu 45 minut testu składającego się z 30 pytań prawda/fałsz oraz pytań wielokrotnego wyboru.
Celem Olimpiady Wiedzy o Bankach jest podniesienie jakości nauczania podstaw przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych w Polsce, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań młodzieży zagadnieniami dotyczącymi depozytowych, kredytowych i rozliczeniowych produktów bankowych, rozwijanie umiejętności racjonalnego gospodarowania własnymi oraz powierzonymi środkami pieniężnymi, a także odpowiedzialnego zaciągania zobowiązań finansowych oraz znajomości systemu bankowego.
System bankowy jest organizmem dość skomplikowanym i dopiero jest zrozumienie pozwala znaleźć odpowiedź na tak kluczowe pytania jak: bezpieczeństwo środków powierzonych, koszt kredytu, dochód z depozytów.
Tematem przewodnim tej edycji Olimpiady Wiedzy o Bankach jest „System bankowy – instytucje, mechanizmy oraz zagrożenia dla stabilności finansowej” który stanowi rozwinięcie (ponad poziom zarysowany w podstawie programowej „Podstaw przedsiębiorczości”) i upowszechnienie wśród młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych wiedzy bankowej
W wyniku przygotowania się do Olimpiady, jej uczestnik powinien poszerzyć swoją wiedzę na temat zasad funkcjonowania banków, zadań stojących przed bankiem centralnym, a także przed instytucjami, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa systemu finansowego. Jednym z oczekiwanych rezultatów Olimpiady ma być upowszechnienie wiedzy na temat wpływu na gospodarkę takich zjawisk jak: zmian poziomu stopy procentowej przez Radę Polityki Pieniężnej, liberalizacja/zacieśnienie polityki kredytowej przez banki, rekomendacje KNF, itp.