Rozmowa kwalifikacyjna jest kluczowym elementem procesu rekrutacyjnego na współczesnym rynku pracy. Od tego, jak zaprezentujemy siebie oraz swoje umiejętności, zależy w dużej mierze nasz sukces w zdobyciu wymarzonego stanowiska. W każdym zawodzie, również w dziedzinie logistyki, jednym z najważniejszych jest znajomość języków obcych (w tym nie tylko języka angielskiego, który w bardzo wielu sytuacjach nie jest już traktowany jako obcy, lecz drugiego czy trzeciego języka – rosyjskiego, niemieckiego czy francuskiego).Waga znajomości języków obcych wzrasta również w związku z otwarciem zagranicznych rynków pracy. Coraz częściej wybieramy pracę za granicą, co oznacza konieczność komunikowania się w języku obcym, jak również odbycia całego procesu rekrutacyjnego w danym języku.
W związku z tak ważną rolą znajomości języków obcych na rynku pracy, dnia 05 listopada 2015 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie odbyły się warsztaty językowe pod hasłem: „Logistyk na międzynarodowym rynku pracy – rozmowa kwalifikacyjna”. Zostały one przeprowadzone w ramach działalności Salonu Kreatywnych Szkół i Placówek i miały na celu podkreślenie dużej roli języków obcych wspomagających kształcenie zawodowe. Elementem finalnym zajęć były rozmowy kwalifikacyjne przygotowane i przeprowadzone przez uczniów (uczestników warsztatów) w językach angielskim, niemieckim i rosyjskim. W zajęciach (które rozpoczęły się o godzinie 8.50 i trwały 90 minut) wzięli udział uczniowie klas logistycznych: 2L, 3L i 4L w trzech grupach językowych i były prowadzone przez nauczycieli języków obcych zawodowych (panią Joannę Widomską, pana Stanisława Wilka oraz pana Pawła Kisiel).
Warsztaty składały się z kilku etapów (ćwiczeń) mających na celu powtórzenie słownictwa i zwrotów w językach obcych oraz przygotowanie uczniów do rozmowy kwalifikacyjnej. Na początku uczniowie otrzymali ogłoszenie o prace w języku angielskim. Mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania do ogłoszenia w języku angielskim (między innymi: na jakie stanowisko poszukiwana jest osoba, jakie stawiane są wymagania, itp.). następnie został zaprezentowany film przedstawiający typową rozmowę kwalifikacyjną w języku angielskim. Przy pomocy tego materiału filmowego zostało zaprezentowanych 10 typowych pytań rozmowy kwalifikacyjnej. Zadaniem uczniów było dopasowanie danych pytań w języku angielskim do ich polskich odpowiedników.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy językowe (angielską, niemiecką i rosyjską). Kolejne ćwiczenia leksykalne odbywały się w poszczególnych grupach i dotyczyły najważniejszych pytań z typowej rozmowy kwalifikacyjnej. Przygotowywały one uczniów leksykalnie i komunikacyjnie do odpowiedzi na te pytania. Poszczególne zadania dotyczyły między innymi: kwestionariusza osobowego, zainteresowań i hobby, mocnych i słabych stron. Wykonanie poszczególnych ćwiczeń było monitorowane i sprawdzane przez prowadzących (nauczycieli języków).
Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń i przygotowaniu się, przedstawiciele każdej grupy językowej zaprezentowali pozostałym uczniom oraz obecnym gościom rozmowy kwalifikacyjne w poszczególnych językach obcych.
Całość warsztatów wzbogacona została ponadto dwoma filmami: w języku niemieckim (który w krzywym zwierciadle prezentował 10 rzeczy, których nie należy robić podczas rozmowy kwalifikacyjnej) oraz angielskim (który prezentował rozmowę kwalifikacyjną w wykonaniu brytyjskiej grupy komicznej Monty Python).
Na zakończenie odbyło się podsumowanie efektów pracy uczniów. Zajęcia obserwowali: pani Dyrektor Elżbieta Grad oraz nauczyciele języków obcych. Dziękujemy serdecznie za przybycie.
Komentarz do artykułu:
Wykaz źródeł: