Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Regulamin rady rodziców

REGULAMIN RADY RODZICÓW
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie

 

Regulamin niniejszy określa organizację i działalność rady rodziców. Na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991r. Nr 95 poz. 425 z późn. Zmianami) oraz Statutu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 określa się organizację i działalność Rady Rodziców.

 

  1. Postanowienia ogólne.

    §1. Rada rodziców, zwana dalej „Radą” jest organem kolegialnym, stanowiącym reprezentacje rodziców uczniów uczęszczających do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie.

    §2. Rada jest organizacją wewnątrzszkolną, powołaną do:

    1. Reprezentowania rodziców wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej,
    2. Ułatwiania szkole współpracy z rodzicami w sprawach związanych z nauką
    3. i wychowaniem uczniów,

    4. Współdziałania ze szkołą w stałym polepszaniu warunków pracy dydaktyczno-wychowawczej i polepszania jej wyników,
    5. Występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

    §3. Kadencja Rady trwa 1 rok. Ustępująca Rada działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej. Członkowie Rady, niebiorący aktywnego udziału w pracach Rady, mogą być przez właściwe zebranie oddziałowe rodziców, samą Radę odwołani przed upływem kadencji. Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków Rady lub jej komórek organizacyjnych powinni być powołani nowi członkowie przez oddziałowe zebranie rady rodziców.

    §4. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Rady Pedagogicznej, rada szkoły może rozwiązać dotychczasową Radę przed upływem jej kadencji i zobowiązać Dyrektora do zorganizowania wyborów do nowej Rady.

    §5. Członkowie Rady i jej organów pełnią swoje funkcje honorowo.

    §6. Jako organizacja wewnątrzszkolna Rada prowadzi swoją działalność w ścisłym porozumieniu z Dyrektorem szkoły.

    §7. Fundusze Rady powstają z dobrowolnych składek rodziców, dochodów osiągniętych z imprez organizowanych przez Radę oraz zasiłków, darowizn i dotacji.

    §8. Rada współdziała ze szkołą i udziela jej pomocy w zakresie:

    • Szerzenia wśród rodziców wiedzy pedagogicznej,
    • Uświadamiania rodzicom konieczności regularnego posyłania dzieci do szkoły, zapewniania im w domu odpowiedniej atmosfery wychowawczej i warunków do odrabiania zadanych lekcji,
    • Oddziaływania na rodziców, którzy zaniedbują swoje obowiązki w stosunku do swoich dzieci lub niewłaściwie wpływają na nie,
    • Organizowania pomocy wychowawczo-opiekuńczej i materialnej dla sierot i innych dzieci, które nie mają niezbędnej opieki i warunków kształcenia się,
    • Organizowania dożywiania, wycieczek i wczasów dla dzieci i młodzieży,
    • Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania,
    • Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przed Dyrektorem szkoły,
    • Utrzymania na należytym poziomie warunków higieniczno-sanitarnych szkoły i odpowiedniego stanu higieny osobistej dzieci oraz zapewnienie im opieki higieniczno-lekarskiej,
    • Zaspakajania potrzeb materialnych szkoły,
    • Przygotowania uczniów klas najwyższych do wyboru kierunku dalszego kształcenia lub wyboru zawodu,
    • Pomocy w organizowaniu prac użytecznych dla szkoły środowiska,
    • Zapewnienia warunków rozwoju organizacjom i kołom zainteresowań istniejących w szkole,
    • Opiniowanie wyboru przez Dyrektora szkoły jednolitego stroju noszonego przez uczniów na terenie szkoły
    • Uchwalania w porozumieniu z radą pedagogiczną:
      1. Programu wychowawczego szkoły
      2. Programu profilaktyki

    §9. Działalność Rady powinna być zgodna ze statutem szkoły, obowiązującymi przepisami władz szkolnych, zarządzeniami Dyrektora szkoły i uchwałami Rady Pedagogicznej.

     

  2. Wybory do Rady

    §10.

    1. Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
    2. Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie rade oddziałową.
    3. Rada oddziałowa powinna liczyć niemniej niż 3 osoby. O liczebności rady oddziałowej decydują rodzice danego oddziału
    4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.

    §11. Wybory rad oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do rady oddziałowej.

    §12. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.

    §13.

    1. Rada oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły.
    2. Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, przedstawiciela rady oddziałowej do Rady Rodziców szkoły może wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków rady oddziałowej.

    §14.

    1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy Dyrektora szkoły.
    2. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć nie później niż 14 dni od terminu wyborów.

     

  3. Władze Rady

    §15. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.

    §16.

    1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenie Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
    2. Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
    3. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń
    4. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.

     

  4. Posiedzenia Rady

    §17.

    1. Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
    2. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący, powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
    3. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora, Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.

    §18.

    1. Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem przewodniczącego. Na 7 dni przed posiedzeniem członkowie Rady otrzymują projekt porządku obrad. Projekt porządku zamieszczany jest także na stronie internetowej szkoły.
    2. Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
    3. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
    4. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.

    §19.

    1. Posiedzenia Rady są protokołowane.
    2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.

     

  5. Podejmowanie uchwał

    §20

    1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
    2. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.

    §21. Uchwały wszystkich zebrań (z ogólnym zebraniem rodziców włącznie) zapadają większością głosów. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami, Dyrektor zawiesza ją i w ciągu 7 dni przedstawia sprawę do arbitrażu-do decyzji władz sprawujących bezpośredni nadzór nad szkołą.

    §22. Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

    §23. Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

     

  6. Prawa i obowiązki członków Rady

    §24.

    1. Członkowie Rady mają prawo:
      • Do dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
      • Do wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły,
      • Do udziału w głosowaniach (na równych prawach) dotyczących wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę.
    2. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.

     

  7. Fundusze Rady

    §25. Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły.

    §26. Fundusze Rady mogą być użyte na cele określone w §2, oraz §8 i 31. Dysponuje nimi Rada na podstawie preliminarza na dany rok szkolny przyjętego przez plenum Rady.

    §27. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada w preliminarzu budżetowym.

    §28. Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:

    1. Dyrektor
    2. Rada Pedagogiczna
    3. Samorząd Uczniowski.

    §29. Wszelkie ruchomości i urządzenia zakupione z funduszy Rady szkoły stają się własnością szkoły i podlegają inwentaryzacji.

    §30.

    1. Rada ma wydzielone konto bankowe.
    2. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.

    §31. Zbieraniem funduszy pochodzących z dobrowolnych składek zajmują się skarbnicy rad klasowych lub z upoważnienia sekretariat szkoły.

    §32. Rada prowadzi własną rachunkowość wg przepisów regulujących sposób prowadzenia rachunkowości. Za właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych odpowiada skarbnik.

     

  8. Postanowienia końcowe

    §33. Dokumentacja z pracy Rady i rad klasowych przechowywana jest w kancelarii szkoły.

    §34. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

     

Copyright © 2010-2025 • Zespół Szkół nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie