Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Statut szkoły

W trosce o wysoki poziom kształcenia i wychowania młodzieży, kształtowanie postaw patriotycznych,
przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, mając na względzie szlachetną postawę i szczytne ideały
patrona – ks. Stanisława Konarskiego, My społeczność Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
w Jędrzejowie stanowimy poniższe zasady i wzywamy wszystkich do ich stosowania, zgodnie z sentencją:
„Miejmy odwagę być mądrymi, abyśmy umieli odróżniać dobro od zła.”

 

Statut
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie

(tekst jednolity po zmianach z dnia 09 listopada 2010r.)

 

Nazwa szkoły

§1

  1. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie mający swoją siedzibę przy ul. Przypkowskiego 49 zwany dalej „Zespołem” tworzą włączone w jego strukturę organizacyjną, ogólnodostępne, publiczne szkoły.
  2. W skład Zespołu wchodzą:
    1. szkoły ponadgimnazjalne:
      • I Liceum Profilowane
      • Technikum Nr 1
      • II Liceum Ogólnokształcące
    2. szkoły policealne:
      • Szkoła Policealna Nr 1 dla młodzieży
      • Szkoła Policealna Nr 3 dla dorosłych
  3. Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu i nazwy tej szkoły.
  4. Nazwa Zespołu jest używana w pełnym brzmieniu.

 

Inne informacje o szkole

§ 2

  1. Organem prowadzącym Zespół jest Powiat Jędrzejowski
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyski Kurator Oświaty.

§ 3

  1. Zespół używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Szkoły wchodzące w skład Zespołu posiadają własne pieczęcie i tablice zawierające nazwę szkoły.
  3. Zespół posiada sztandar, logo i ceremoniał szkolny.

    Sztandar Zespołu Sztandar Zespołu

    (wzór sztandaru)

     

    Logo Zespołu

    (wzór logo szkoły)

  4. Ustala się dzień 30 września każdego roku szkolnego – „Dniem Patrona Szkoły”.

    Osobom oraz instytucjom, których działalność na drodze do wychowania, wrażliwości społeczne, rzetelności, jest kontynuacją szczytnych celów i ideałów patrona, ks. Stanisława Konarskiego przyznawany jest Medal Okolicznościowy.

    Medal Okolicznościowy

    (wzór Medalu Okolicznościowego)

§ 4.

  1. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej Zespołu określają odrębne przepisy.

 

Cele i zadania

§ 5

  1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
    1. umożliwiają zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości
    2. kształtują właściwe postawy moralne i etyczne realizując Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki
    3. umożliwiają absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia
    4. rozwijają u młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata
    5. zapewniają bezpieczne warunki wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym)

§ 6

  1. I Liceum Profilowane kształci w profilach:
    1. ekonomiczno – administracyjnym
    2. zarządzania informacją
    3. socjalnym
  2. Technikum Nr 1 kształci w zawodach:
    1. technik ekonomista
    2. technik informatyk
    3. technik hotelarstwa
    4. technik obsługi turystycznej
    5. technik logisyk
  3. W II Liceum Ogólnokształcącym dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych, finansowych Liceum Ogólnokształcącego wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału od dwóch do czterech przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
  4. Szkoła Policealna Nr 1 dla młodzieży i Szkoła Policealna Nr 3 dla dorosłych kształcą w zawodach:
    1. technik ekonomista
    2. technik informatyk
    3. technik hotelarstwa
    4. technik bezpieczeństwa i higieny pracy
    5. technik obsługi ruchu turystycznego

§ 7

  1. Zespół realizuje swoje zadania uwzględniając wspomaganie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworząc pozytywnie oddziałujące środowisko wychowawcze poprzez:
    1. rzetelną prace nauczycieli w zakresie nauczania i wychowania
    2. zapewnienie bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
    3. prowadzenie kół zainteresowań: przedmiotowych, sportowych i artystycznych
    4. systematyczne udoskonalanie warsztatu pracy nauczyciela
    5. pełnienie dyżuru w czasie przerw
    6. organizowanie wycieczek, przedmiotowych, turystyczno – krajoznawczych, wspólnych wyjść do kina, na spektakle teatralne
    7. udział młodzieży w zajęciach warsztatowych organizowanych przez pedagoga szkolnego lub Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną oraz w różnego rodzaju programach profilaktycznych
    8. prowadzenie wewnątrzszkolnych warsztatów integracyjnych
    9. uczestniczenie młodzieży w różnego rodzaju olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych, spotkaniach z ciekawymi ludźmi
    10. organizowanie spotkań młodzieży z przedstawicielami różnych uczelni w celu przybliżenia zasad i warunków dalszego kształcenia się
    11. nawiązywanie kontaktów z innymi szkołami w celu współdziałania młodzieży w różnych organizacjach, oraz wymiany doświadczeń w zakresie podnoszenia efektywności pracy Zespołu
    12. dodatkową pracę z uczniem zdolnym i uczniem słabym
    13. udział w uroczystościach poświęconych rocznicom wydarzeń historycznych i powiatowych, oraz spotkaniach (Dzień Edukacji, Dzień Kobiet, spotkanie opłatkowe itp.)
    14. redagowanie, drukowanie, kolportowanie szkolnej gazety „Bez tytułu”
    15. udział młodzieży w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska, ludzi potrzebujących pomocy, Domu Dziecka
    16. promowanie uczniów dobrych (nagrody, dyplomy, listy gratulacyjne dla rodziców, podawanie imiennej listy osiągnięć do wiadomości społeczności uczniowskiej, stypendia Prezesa Rady Ministrów, „Złoty Medal Ucznia”, medal „Złoty Absolwent”)
    17. udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska lokalnego
    18. opiniowanie przez samorząd projektów ważnych dokumentów regulujących pracę szkoły
    19. systematyczne doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji przez uczestnictwo w różnego rodzaju spotkaniach, kursach kwalifikacyjnych oraz na studiach podyplomowych
    20. systematyczną współpracę z rodzicami i prawnymi opiekunami młodzieży
    21. zapewnienie opieki personelu medycznego w okresie przebywania uczniów na terenie szkoły
    22. przeprowadzenie raz w roku akcji ewakuacji z budynku szkolnego na wypadek zagrożenia oraz przeszkolenie społeczności szkolnej w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym
    23. organizowanie spotkań z przedstawicielami Sanepidu oraz pracownikami służby zdrowia dotyczącymi higieny osobistej oraz zdrowego stylu życia.

§ 8

  1. Nauczyciele wchodzący w skład Zespołu Szkół tworzą następujące Zespoły Nauczycieli:
    1. Zespół Wychowawczy
    2. Zespół Nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
    3. Zespół Nauczycieli przedmiotów humanistycznych
    4. Zespół Nauczycieli przedmiotów zawodowych
    5. Zespół Nauczycieli języków obcych
  2. Do najważniejszych zadań Zespołów Przedmiotowych należy:
    1. opracowanie programu Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli i czuwanie nad jego realizacją
    2. zorganizowanie i prowadzenie wybranych kół zainteresowań
    3. organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych
    4. opracowanie harmonogramu przeprowadzenia badania wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów
    5. organizowanie indywidualnej pracy z uczniem zdolnym i słabym
    6. wdrażanie do stosowania metod aktywizujących w procesie dydaktyczno – wychowawczym
    7. doskonalenie metod pracy ucznia
    8. przygotowanie uczniów do udziału w olimpiadach, zawodach i konkursach
    9. doskonalenie warsztatu pracy ucznia i nauczyciela
    10. unowocześnienie procesu nauczania
    11. właściwe kontrolowanie, ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów jako podstawowe ogniwo procesu edukacji szkolnej
    12. analizowanie wyników procesu dydaktycznego i egzaminów zewnętrznych
    13. opracowanie terminarzy przeprowadzania egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
    14. czuwanie nad przestrzeganiem procedur przeprowadzania egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
    15. opracowanie kalendarza imprez szkolnych
    16. sporządzenie szkolnego zestawu programów nauczania i wykazu podręczników
    17. czuwanie nad sprawną organizacją i przebiegiem pracy dydaktyczno – wychowawczej
  3. Do najważniejszych zadań Zespołu Wychowawczego należy:
    1. dbałość o wychowanie młodzieży zgodne z wizją szkoły
    2. określanie procedur zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę
    3. wnioskowanie o udzielanie nagród i kar uczniom szkoły
    4. zapewnienie uczniom dobrego klimatu i atmosfery
    5. analizowanie, monitorowanie i ewaluacja procesu wychowawczego
    6. doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczycieli
    7. dbałość o patriotyczne wychowanie młodzieży, propagowanie postaci i ideałów Patrona Szkoły.
  4. Do najważniejszych zadań Zespołu Nauczycieli starających się o wyższy stopień awansu zawodowego należy:
    1. otoczenie opieką młodych nauczycieli, będących na stażu w procesie awansu zawodowego
    2. wyrabianie umiejętności i uświadomienie potrzeby dzielenia się fachową wiedzą i własnymi doświadczeniami z innymi.

§ 9

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunkudo wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, oraz formułowaniu oceny.
  2. W szkołach ponadgimnazjalnych ocenianiu podlega zachowanie uczniów, w szkołach policealnych zachowania słuchaczy nie ocenia się.
  3. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów określa Szkolny System Oceniania opracowany i uchwalony przez Radę Pedagogiczną Zespołu w formie załącznika nr 1 do niniejszego statutu.

§ 10

  1. Zespół może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
  2. Zespół w miarę posiadanych środków finansowych organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych.
  3. Zespół organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także współdziała w tym zakresie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Jędrzejowie oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
  4. Zespół udziela opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie w formie:
    1. stypendiów
    2. doraźnej pomocy finansowanej przez Radę Rodziców
    3. dofinansowania do wycieczek
    4. dofinansowania do odpłatności za wyżywienie w internacie
    5. zorganizowanie samopomocy koleżeńskiej
    6. zorganizowanie nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych
    7. pracy indywidualnej z uczniami wywodzącymi się z rodzin rozbitych i niepełnych
    8. stałego kontaktu pedagoga szkolnego i wychowawców z prawnymi opiekunami sierot i uczniów z rodzin rozbitych lub sprawiających trudności wychowawcze
  5. Zespół współdziała z rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki w formie:
    1. współudziału rodziców w tworzeniu dokumentów regulujących pracę Zespołu
    2. odbywania cyklicznych spotkań z udziałem Dyrekcji Zespołu
    3. udziału rodziców w organizowaniu imprez szkolnych
    4. spotkań wychowawców klas z rodzicami w sprawie postępów w nauce i zachowań uczniów
    5. przeprowadzania prelekcji dla rodziców dotyczących trudności wychowawczych młodzieży, patologii społecznych oraz form rozpoznawania i zapobiegania tym zjawiskom
    6. współdecydowania Rady Rodziców w ważniejszych przedsięwzięciach Dyrekcji dotyczących organizowania pracy Zespołu.
  6. Zespół organizuje stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze nie rzadziej niż raz na kwartał.
  7. Program wychowawczy Zespołu i program profilaktyki, o których mowa w § 5 ust.2 pkt 1, uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

 

Organy Zespołu

§ 11

  1. Organami Zespołu są:
    1. dyrektor
    2. rada pedagogiczna
    3. samorząd uczniowski
    4. rada rodziców
  2. Rada pedagogiczna, samorząd uczniowski i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem i przepisami prawa oświatowego.

§ 12

  1. Dyrektor Zespołu w szczególności:
    1. kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz
    2. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy uczniom, nauczycielom i pracownikom Zespołu
    3. odpowiada za zapewnienie uczniom i pracownikom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez placówkę
    4. powiadamia policję lub sąd o demoralizacji ucznia, w szczególności o naruszeniu przez niego zasad współżycia społecznego, popełnieniu czynu zabronionego, używaniu alkoholu lub innych środków odurzających, oraz nie realizowaniu przez ucznia obowiązku szkolnego
    5. sprawuje nadzór pedagogiczny
    6. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne
    7. realizuje uchwały rady pedagogicznej
    8. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu
    9. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych
    10. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieliw organizacji praktyk pedagogicznych.
  2. Dyrektor Zespołu może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach o których mowa w § 40 ust. 1 niniejszego statutu.
  3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
    2. przyznawania nagród oraz wymierania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom
    3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
  4. Dyrektor Zespołu, w porozumieniu z organem prowadzącym oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty ustala profile kształcenia prowadzone w liceum profilowanym.
  5. Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii powiatowej rady zatrudnienia ustala zawody, w których kształci technikum.
  6. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.

§ 13

  1. Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu, który prowadzi i przygotowuje jej zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
  3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy Zespołu,
    2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu,
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
  4. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy Zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnychi pozalekcyjnych,
    2. projekt planu finansowego Zespołu,
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4. propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  5. Rada pedagogiczna wykonując zadania Rady Zespołu zasięga opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w następujących sprawach:
    1. uchwalania Statutu Zespołu,
    2. opiniowania planu pracy Zespołu
  6. Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 3, niezgodnychz przepisami prawa.
  7. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu i uchwala je.
  8. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w Zespole.

§ 14

  1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  3. Organizację i szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.

§ 15

  1. W Zespole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie.
  2. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin, o którym mowa w § 11 ust. 2, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  3. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
    4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
    5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem
    6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.
  4. Samorząd uczniowski, w celu wspierania działalności statutowej Zespołu, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin, o którym mowa w § 11 ust. 2.

§ 16

  1. W Zespole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
  2. Rada rodziców wybierana jest przez rodziców uczniów Zespołu.
  3. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
  4. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  5. Słuchacze szkół zaocznych dla dorosłych zobowiązani są do dokonywania wpłat na radę rodziców w wysokości ustalonej przez prezydium rady rodziców.
  6. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

§ 17

  1. Organy Zespołu współdziałają ze sobą mając możliwość swobodnego działaniai podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
  2. Każdy z organów Zespołu może zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli pozostałych organów celem omówienia zasad współpracy lub uzgodnienia stanowisk.
  3. Organy Zespołu mają obowiązek informowania się wzajemnie o podejmowanychi planowanych działaniach.
  4. Sytuacje konfliktowe pomiędzy poszczególnymi organami Zespołu rozwiązywane są z udziałem wszystkich zainteresowanych.
  5. Spory między radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim i radą rodziców rozstrzyga dyrektor Zespołu, jeżeli stroną sporu jest dyrektor to rozstrzyga go organ prowadzący. Każda ze stron ma prawo żądać uzasadnienia rozstrzygnięcia na piśmie.

 

Organizacja Zespołu

§ 18

  1. Podstawową jednostka organizacyjną Zespołu jest oddział.
  2. Oddział nie może liczyć mniej niż 30 uczniów.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust.2.

§ 19

  1. Rok szkolny składa się z dwóch semestrów.
  2. Pierwszy semestr nauki dla klas pierwszych i drugich liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego oraz klas pierwszych, drugich i trzecich technikum kończy się w ostatni piątek miesiąca stycznia chyba, że wcześniej rozpoczynają się ferie zimowe, wówczas zakończenie semestru następuje w ostatni piątek przed feriami.
  3. Pierwszy semestr nauki dla uczniów klas maturalnych kończy się w dniu 31 grudnia.
  4. Słuchacze szkół zaocznych klasyfikowani i promowani są po każdym semestrze nauki, zgodnie z terminami zakończenia semestru określonymi w projekcie organizacyjnym.

§ 20

  1. Zajęcia edukacyjne, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla liceum profilowanego i technikum, oraz zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w poszczególnych profilach kształcenia ogólnozawodowego, zwanych dalej „profilami” stanowiące realizacje podstaw programowych ustalonych dla poszczególnych profili w liceum profilowanym, są organizowane w oddziałach z zastrzeżeniem ust. 2-4.
  2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizacje podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach w technikum są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.
  3. Niektóre obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w szczególności zajęcia wychowania fizycznego, nauczanie języków obcych, elementów informatyki i technologii informacyjnej, zajęcia z kształcenia ogólnego i zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, są prowadzone w grupach zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych,z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.

§ 21

  1. Kształcenie w Szkole Policealnej Nr 1 prowadzone jest w systemie dziennym, a w Szkole Policealnej Nr 3 w formie zaocznej:
    1. konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach, według tygodniowego rozkładu zajęć, o którym mowa w § 26 ust.3
    2. dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia,
    3. organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
    4. słuchacz, który został skreślony z listy z powodu nie realizowania obowiązków szkolnych, nie może ponownie ubiegać się o przyjęcie do szkoły zaocznej.
    5. Kształcenie praktyczne w technikum Nr 1 i Szkołach Policealnych wymienionych w § 1 ust. 2 pkt. 2 realizowane jest w formie praktyk zawodowych, w oparciu o Regulamin Praktyk Zawodowych.

§ 22

  1. Uczeń deklaruje wybór profilu przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum profilowanego.
  2. W trakcie nauki uczeń może zmienić profil po spełnieniu następujących warunków:
    1. złoży za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów podanie do Dyrektora Zespołu z uzasadnieniem zmiany profilu
    2. zmiana decyzji nastąpi nie później niż do końca I semestru klasy pierwszej(w uzasadnionych przypadkach może być to okres późniejszy, nie później jednak niż przed rozpoczęciem nauki w klasie drugiej
    3. uzyska zgodę Dyrektora na zmianę profilu kształcenia
    4. zobowiąże się do złożenia egzaminów klasyfikacyjnych za I semestr z przedmiotów ujętych w szkolnym planie nauczania dla zmienionego profilu w wyznaczonym terminie (nie później niż do 30 marca w przypadku zmiany od II semestru, w pozostałych przypadkach termin wyznacza dyrektor).

§ 23

Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

§ 24

  1. W Zespole funkcjonuje biblioteka szkolna służąca realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Zespołu, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy wśród uczniów o regionie.
  2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu, a także rodzice i inne osoby na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.
  3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:
    1. gromadzenie i opracowywanie zbiorów
    2. korzystanie ze zbiorów czytelni
    3. prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów, w grupach bądź oddziałach.
  4. Organizacja pracy biblioteki szkolnej:
    1. biblioteka jest czynna codziennie od poniedziałku do piątku
    2. godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz po ich zakończeniu
    3. z księgozbioru podręcznego i czasopism biblioteki można korzystać tylko w czytelni,
    4. encyklopedii i słowników nie wypożycza się do domu.
  5. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
    1. udostępnienie zbiorów w ustalonych godzinach
    2. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w bibliotece i korzystającym z czytelni oraz Centrum Informacji Multimedialnej
    3. udzielenie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych, informowanie uczniów i nauczycieli o nowościach wydawniczych
    4. poradnictwo w wyborach czytelniczych
    5. gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły
    6. ewidencjonowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami
    7. techniczne opracowanie zbiorów
    8. katalogowanie zbiorów
    9. konserwacja zbiorów
    10. prowadzenie statystyki
    11. planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność materialna
    12. prowadzenie dziennika biblioteki szkolnej
    13. obsługa komputerowych programów w Centrum Informacji Bibliotecznej i CIM
  6. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz innymi bibliotekami na zasadach:
    1. rozbudzania i rozwijania potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów, przysposobienia ich do samokształcenia
    2. przygotowania do korzystania z innych źródeł informacji naukowej, techniczneji organizacyjnej
    3. pomocy nauczycielom w pracy dydaktyczno – wychowawczej, zwłaszcza przez współdziałanie z nimi w przygotowaniu uczniów do samodzielnej pracy umysłowej i samokształcenia
    4. biblioteka tworzy sieć internetową do przesyłania, pozyskiwania i przetwarzania informacji czytelniczych z bibliotek całego kraju

§ 25

  1. Dla uczniów spoza Jędrzejowa Zespół prowadzi internat.
  2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie przekracza 35.
  3. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
  4. Za zgodą organu prowadzącego, w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
  5. Szczegółową organizację internatu, prawa i obowiązki wychowanków określa regulamin. Internatu.

§ 26

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Zespołu opracowany przez dyrektora Zespołu, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny Zespołu zatwierdza organ nadzoru pedagogicznego do dnia 9 maja, oraz organ prowadzący Zespół do dnia 30 maja danego roku.
  2. W arkuszu organizacyjnym Zespołu zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Zespołu, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół oraz liczbę godzin prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
  3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Zespołu dyrektor Zespołu,z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

Nauczyciele i inni pracownicy

§ 27

  1. W Zespole tworzy się stanowisko wicedyrektora. Jedno stanowisko wicedyrektora przypada na co najmniej 12 oddziałów.
  2. Do zadań wicedyrektora należy:
    1. prawidłowa organizacja pracy podległego personelu
    2. prawidłowa organizacja i przebieg rekrutacji uczniów do Zespołu
    3. przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu maturalnego zgodnie z procedurami
    4. przygotowanie i przeprowadzenie zgodnie z procedurami egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
    5. nadzór nad zapewnieniem uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę - regulaminy pracowni, dyżury, wycieczki
    6. nadzór nad sprawami wychowawczymi w tym:
      1. nadzór nad egzekwowaniem realizacji przez uczniów obowiązków szkolnych i procedur określonych w Statucie, Regulaminie Szkoły i Ceremoniale Szkolnym
      2. nadzór nad kształtowaniem postaw patriotycznych
      3. monitorowanie frekwencji uczniów i sposobów usprawiedliwiania nieobecności
      4. monitorowanie oceniania zachowania uczniów
    7. nadzór pedagogiczny nad nauczycielami
    8. odpowiedzialność za pracę zespołów nauczycielskich
    9. opracowanie projektu organizacyjnego, tygodniowego rozkładu lekcji i planu zajęć pozalekcyjnych
    10. nadzór nad współpracą wychowawców z rodzicami
    11. nadzór nad prawidłową organizacją i przebiegiem praktyk zawodowych
    12. kształtowanie prawidłowej dyscypliny pracy podległych pracowników
    13. prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych w wymiarze godzin określonych odrębnymi przepisami
    14. rozliczenie i odpowiedzialność finansowa za godziny ponadwymiarowe, wychowawstwa klas, zajęcia pozalekcyjne oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w przypadku zatrudnienia dyrektora Zespołu jako nauczyciela w szkołach o systemie zaocznym wchodzących w skład Zespołu
    15. wykonanie czynności zlecanych przez Dyrektora Zespołu
    16. pełnienie obowiązków przewodniczącego Komisji likwidacyjnej majątku szkoły
    17. zastępowanie dyrektora szkoły w czasie jego nieobecności.

§ 28

  1. W zespole utworzone jest stanowisko szkolnego doradcy zawodowego, który zajmuje się preorientacją zawodową uczniów.
  2. Organizację praktyk zawodowych i nadzór nad ich przebiegiem sprawuje kierownik praktyk zawodowych

§ 29

  1. W Zespole tworzy się stanowisko kierownika internatu.
  2. Do zadań kierownika internatu, za których wykonanie odpowiada należy w szczególności:
    1. organizowanie całokształtu prac związanych z zapewnieniem bezpiecznego pobytu wychowanków w internacie, w czasie pobierania przez nich nauki poza miejscem zamieszkania
    2. dbałość o stworzenie dobrych warunków do nauki, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
    3. kierowanie pracą wychowawców i pracowników administracyjno – obsługowych
    4. odpowiedzialność za bieżące remonty i konserwację budynku Internatu oraz urządzeń i sprzętu
    5. prowadzenie bieżącej dokumentacji Internatu zgodnie z wytycznymi
    6. współpraca z Samorządem Internatu
    7. odpowiedzialność za stan majątkowy Internatu

§ 30

Dyrektor Zespołu, za zgodą organu prowadzącego Zespół, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.

§ 31

  1. W Zespole zatrudnia się pedagoga lub psychologa, który organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów.
  2. Do zadań pedagoga lub psychologa należy w szczególności:
    1. diagnozowanie i monitorowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły
    2. dbałość o właściwe stosunki interpersonalne w relacjach uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne
    3. rozpoznanie i diagnozowanie środowiska rodzinnego ucznia
    4. rozpoznanie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych ucznia
    5. wspieranie ucznia z wybitnymi zdolnościami
    6. podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z Programu Wychowawczego Zespołu i wspieranie nauczycieli w tym zakresie
    7. wspieranie uczniów „metodami aktywnymi” w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu oraz udzielaniu informacji w tym zakresie (w przypadku braku doradcy zawodowego)
    8. wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
    9. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
    10. pomoc psychologiczna dla uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli.

§ 32

  1. Pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą prowadzą nauczyciele, którzy odpowiadają za jakość tej pracy i jej efekty oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.
  2. Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:
    1. organizowanie zajęć zgodnie z zasadami dydaktyki i metodyki nauczania
    2. dbałość o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
    3. zgłaszanie dyrektorowi szkoły dostrzeżonych zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa uczniów, zaistniałych podczas zajęć wypadków oraz wszelkich przejawów demoralizacji uczniów
    4. przestrzeganie procedur SSO i PSO z zachowaniem zasady bezstronności i obiektywności
    5. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
    6. systematyczne i zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji szkolnej
  3. Pozostałe obowiązki nauczyciela regulują przepisy szczegółowe określone w prawie oświatowym i Prawie Szkolnym.
  4. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność służbową, cywilną i karną za:
    1. tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów w czasie zajęć szkolnych, pozaszkolnych i pełnionych dyżurów międzylekcyjnych
    2. zniszczenia i straty, wynikające z braku nadzoru lub niewłaściwego zabezpieczenia majątku szkoły.
  5. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest:
    1. ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, programu nauczania z zakresu kształcenia w danym profilu w liceum profilowanym lub programu nauczania w danym zawodzie w technikum, z uwzględnieniem korelacji w ramach kształcenia ogólnego oraz kształcenia zawodowego
    2. wybór podręczników i ustalenie Szkolnego Zestawu Podręczników obowiązujących na poszczególnych poziomach kształcenia
  6. Dyrektor Zespołu może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora Zespołu, na wniosek zespołu.

§ 33

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel - wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  4. Do zadań nauczyciela wychowawcy/opiekuna należy w szczególności:
    1. poznanie środowiska rodzinnego wychowanków
    2. wychowywanie młodzieży zgodnie z wizją szkoły w duchu patriotyzmu i demokracji
    3. stwarzanie warunków wspomagających rozwój ucznia / słuchacza, proces jego uczenia się oraz przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie
    4. analizowanie procesu wychowawczego
    5. zapewnienie uczniom/słuchaczom bezpieczeństwa w trakcie zajęć
    6. nagradzanie i karanie wychowanków oraz wnioskowanie o udzielanie regulaminowych nagród i kar
    7. rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów i słuchaczy
    8. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów i słuchaczy
    9. współpraca z rodzicami wychowanków
    10. współpraca z pedagogiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i wychowawczej
  5. Nauczyciel wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.4 w szczególności:
    1. otacza indywidualną opieką wychowanka
    2. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy wynikające z Programu Wychowawczego Zespołu
    3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu uczniów/słuchaczy, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów i słuchaczy szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami wychowawczymi i niepowodzeniami edukacyjnymi)
    4. utrzymuje kontakt z rodzicami wychowanków, organizuje cykliczne spotkania klasowe, angażuje rodziców do podejmowania działań na rzecz klasy i Zespołu, prowadzi pedagogizację i wspiera w trudnych sytuacjach wychowawczych
    5. współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  6. Rodzice i uczniowie w uzasadnionych przypadkach mają możliwość poprzez swoich przedstawicieli wpływać na dobór i zmianę nauczyciela wychowawcy.
  7. Dyrektor Zespołu po rozpoznaniu sytuacji, o której mowa w ust.6, podejmuje decyzję nie później niż po upływie 14 dni.

 

Ucziowie

§ 34

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego mają prawo i obowiązek godnego reprezentowania szkoły, w której realizują proces kształcenia i wychowania.

§ 35

  1. W czasie pobytu uczniów/słuchaczy w szkole Zespół zapewnia im bezpieczeństwo poprzez monitoring budynku dydaktycznego i jego otoczenia.
  2. Nadzór nad osobami wchodzącymi i opuszczającymi budynek sprawuje wykwalifikowany pracownik portierni.
  3. Za bezpieczeństwo uczniów są odpowiedzialni:
    1. w czasie lekcji i innych zajęć – nauczyciel prowadzący zajęcia,
    2. w czasie przerw między lekcjami – nauczyciel dyżurujący,
    3. koordynator ds. bezpieczeństwa
    4. w czasie wycieczek i imprez organizowanych przez Zespół – nauczyciel opiekun.
  4. Zasady pełnienia dyżurów w czasie przerw między lekcjami określa regulamin, harmonogram dyżurów ustala dyrektor Zespołu.
  5. Nauczyciela - opiekuna, o którym mowa w ust.3 pkt. 3 wyznacza dyrektor Zespołu.
  6. Zasady organizowania wycieczek i imprez oraz sprawowania opieki w czasie ich trwania określają odrębne przepisy

§ 36

  1. Uczniowie mają prawo do:
    1. poszanowania swojej godności
    2. nietykalności osobistej
    3. zapewnienia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego
    4. nauki zorganizowanej zgodnie z obowiązującymi przepisami
    5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów
    6. swobody wygłaszania myśli i przekonań, jeżeli nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich
    7. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym
  2. W przypadku naruszania praw ucznia, uczeń ma prawo zgłosić swoje spostrzeżenia do Dyrektora Zespołu osobiście, za pośrednictwem wychowawcy lub Samorządu Uczniowskiego.

§ 37

  1. Uczniowie mają obowiązek:
    1. przestrzegać prawa szkolnego zawartego w Statucie Zespołu
    2. dbać o honor i tradycje Zespołu,
    3. przestrzegać Ceremoniału Szkolnego
    4. przestrzegać szkolnej dyscypliny określonej w Regulaminie Szkoły w tym: zasad udziału uczniów w zajęciach, zachowania się w czasie zajęć i przerw, usprawiedliwiania nieobecności, korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych
    5. dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju, a w czasie uroczystości szkolnych lub państwowych ucznia obowiązuje strój galowy
    6. chronić życie i zdrowie oraz przeciwdziałać zagrożeniom życia i zdrowia innych
    7. stosować się do zasad kultury współżycia, okazywać szacunek kolegom, nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Zespołu oraz ludziom starszym w formach społecznie akceptowanych
    8. dbać o wspólne dobro, ład i porządek w Zespole
    9. naprawiać wyrządzone szkody materialne

§ 38

  1. Za osiąganie bardzo dobrych wyników w nauce i wzorowe zachowanie, osiąganie sukcesów w konkursach i olimpiadach, osiągnięcia artystyczne i sportowe oraz inne osiągnięcia uczeń może być nagrodzony:
    1. pochwałą wychowawcy z wpisem do szkolnej dokumentacji
    2. dyplomem najlepszego ucznia lub słuchacza klasy
    3. pochwałą dyrektora Zespołu wobec społeczności uczniowskiej
    4. udziałem w nieodpłatnej wycieczce turystyczno-krajoznawczej
    5. świadectwem z wyróżnieniem
    6. listem gratulacyjnym do rodziców
    7. nagrodą rzeczową
    8. „Złotym Medalem Ucznia” lub medalem „Złotego Absolwenta” wraz z wpisem do „Złotej Księgi” najlepszych uczniów szkoły (otrzymują laureaci ogólnopolskich szczebli turniejów, konkursów, olimpiad, a także uczniowie oraz absolwenci osiągający średnią ocen 5,0 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania).
  2. Za wybitne osiągnięcia uczniów, dyrektor Zespołu może wnioskować do innych instytucji przyznanie nagród i stypendiów.

§ 39

  1. Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, dyscypliny szkolnej oraz zasad współżycia społecznego w szkole i poza nią, uczeń może zostać ukarany:
    1. ustnym upomnieniem wychowawcy wobec klasy
    2. upomnieniem wychowawcy z odnotowaniem w dokumentacji szkolnej
    3. upomnieniem dyrektora Zespołu z odnotowaniem w dokumentacji szkolnej
    4. zakazem udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych
    5. przeniesieniem do równoległej klasy Zespołu
    6. naganą dyrektora Zespołu z ostrzeżeniem przed skreśleniem z listy uczniów
    7. skreśleniem z listy uczniów.
  2. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo odwołać się od kary do dyrektora szkoły w terminie siedmiu dni od dnia powiadomienia o nałożeniu kary.

§ 39.1

W Zespole obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających.

§ 40

  1. Rada Pedagogiczna w uzasadnionych przypadkach drastycznego łamania przez ucznia Statutu Zespołu, dyscypliny szkolnej, jak również powszechnie obowiązujących przepisówi norm społecznych, może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora Zespołu do skreślenia ucznia z listy, w szczególności za:
    1. stosowanie przemocy fizycznej wobec innych – naruszanie nietykalności cielesnej i godności osobistej
    2. stosowanie groźby karalnej względem uczniów, nauczycieli, pracowników obsługi oraz innych osób
    3. przebywanie na terenie szkoły w stanie nietrzeźwym i pod wpływem narkotyków oraz posiadanie, rozpowszechnianie, czy przechowywanie alkoholu lub narkotyków
    4. udowodnioną kradzież, w tym także mienia szkoły
    5. umyślną dewastację mienia Zespołu
    6. długotrwałą nieusprawiedliwioną nieobecność w szkole
    7. długotrwałą nieobecność na zajęciach spowodowaną pobytem w areszcie śledczym na mocy decyzji sądu
    8. skazanie ucznia prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo
    9. prostytuowanie się lub czerpanie korzyści z prostytucji.
    10. naruszenie zakazów § 39.1.
  2. Od decyzji dyrektora Zespołu o skreśleniu z listy uczniów ukarany lub jego rodzice (opiekunowie) mogą w terminie 7 dni od dnia skutecznego zawiadomienia o karze odwołać się do Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Zespołu.
  3. Dopuszcza się możliwość czasowego wstrzymania wykonania kary skreślenia z listy uczniów, w razie poręczenia za ukaranego przez wychowawcę lub innego nauczyciela Zespołu.

§ 41

Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkół funkcjonujących w ramach Zespołu określa Rada Pedagogiczna Zespołu w formie regulaminu rekrutacji.

 

Postanowienia końcowe

§ 42

Zmiany w Statucie wprowadzane są uchwałą rady pedagogicznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.

§ 43

Ujednolicony tekst Statutu Szkoły ogłaszany jest zarządzeniem dyrektora szkoły i publikowany na stronie internetowej w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały rady pedagogicznej.

 

Przyjęty Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 9 listopada 2010r.

Copyright © 2010-2025 • Zespół Szkół nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie