Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r., z późn. zm. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562) ustala się co następuje:
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Czas trwania semestrów określa § 19 Statutu „Zespołu”. Ocena śródroczna jest oceną za pracę w pierwszym semestrze nauki, ocena roczna jest oceną za całoroczną pracę ucznia.
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
Poziom | Kategoria | Stopień wymagań |
---|---|---|
Wiadomości | Zapamiętanie wiadomości | Wymagania konieczne (K) |
Zrozumienie wiadomości | Wymagania podstawowe (P) | |
Umiejętności | Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych | Wymagania rozszerzające (R) |
Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych | Wymagania dopełniające (D) |
Stopień wymagań | Zakres celów | Konkretne określenie (czasowniki operacyjne) |
---|---|---|
K | Znajomość pojęć, terminów, faktów, prawd, zasad, reguł, zasad działania. Elementarny poziom rozumienia tych wiadomości. Uczeń nie powinien ich mylić między sobą. | nazwać, zdefiniować, wymienić, zidentyfikować, wyliczyć, wskazać |
P | Uczeń potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał, potrafi wytłumaczyć wiadomości, zinterpretować je, streścić i uporządkować, uczynić podstawą prostego wnioskowania | wyjaśnić, streścić, rozróżnić, zilustrować |
R | Opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami wg podanych mu wzorów. Uczeń umie stosować wiadomości w sytuacjach podobnych do ćwiczeń szkolnych. | rozwiązać, stosować, porównać, sklasyfikować, określić, obliczyć, skonstruować, narysować, zmierzyć, zaprojektować, scharakteryzować |
D | Opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych zjawisk. Uczeń umie formułować plan działania, tworzyć oryginalne rozwiązania. | udowodnić, przewidzieć, ocenić, wykryć, zanalizować, zaproponować, zaplanować |
Ustala się następujące kryteria wymagań na poszczególne stopnie szkolne obowiązujące przy ocenie bieżącej oraz klasyfikacji śródrocznej i końcowej.
Zakres wymagań | Stopień | |||
---|---|---|---|---|
Konieczne | Podstawowe | Rozszerzające | Dopełniające | |
–– | –– | –– | –– | niedostateczny (1) |
+ | –– | –– | –– | dopuszczający (2) |
+ | + | –– | –– | dostateczny (3) |
+ | + | + | –– | dobry (4) |
+ | + | + | + | bardzo dobry (5) |
Wymagania wykraczające | celujący (6) |
§ 11
§ 12
§ 13
§ 14
§15
§ 16
1a. W przypadku uczniów w stosunku do których orzeczono nauczanie indywidualne dokonując ich oceny zachowania wychowawca bierze pod uwagę następujące obszary: A, D, F i G
A. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
A1. Frekwencja na zajęciach:
4 - od 0 do 2 godzin nieusprawiedliwionych,
2 - od 3 do 6 godzin nieusprawiedliwionych,
0 - od 7 do 12 godzin nieusprawiedliwionych,
-2 - od 13 do 16 godzin nieusprawiedliwionych,
-4 - powyżej 16 godzin nieusprawiedliwionych.
A2. Stosunek do nauki i rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań:
4 - uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych kół zainteresowań lub w innej formie rozwija swoje uzdolnienia, co przynosi mu osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe i/lub osiąga dobre i bardzo dobre wyniki w nauce.
3 – uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub w innej formie rozwija swoje uzdolnienia i/lub osiąga dobre wyniki w nauce.
2 – uczeń sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub samodzielnie uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas zajęć i/lub osiąga przeciętne i dobre wyniki w nauce
1 – uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskiwanie przeciętnych wyników w nauce.
0 – uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby przeciętnych wyników w nauce.
B. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
4 – uczeń jest uczciwy, zawsze reaguje na dostrzeżone przejawy zła, przejawia szacunek dla mienia szkolnego i własności prywatnej, chętnie pomaga kolegom, wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz szkoły i środowiska, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, pracuje systematycznie, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych oraz dobrowolnie podejmowanych zadań.
3 – uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje mienie szkolne i prywatne, nie uchyla się od pomocy kolegom, angażuje się w pracę na rzecz szkoły, zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonać terminowo i solidnie.
2 – uczeń jednokrotnie postąpił niezgodnie z zasadami uczciwości lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, naraził na nieznaczny uszczerbek mienie szkolne albo prywatne, unika prac na rzecz szkoły, nie dotrzymał (jednokrotnie) ustalonego terminu lub niezbyt dobrze wywiązał się z powierzonych mu zadań, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, jednokrotnie zlekceważył obowiązki dyżurnego lub „ściągał” na sprawdzianie.
1 – uczeń często nie przestrzega zasad uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, niechętnie pomaga kolegom, często unika pracy na rzecz szkoły, podpowiada podczas odpowiedzi lub na sprawdzianach, często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu zadania, pracuje niesystematycznie i niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania, kilkakrotnie „ściągał” na sprawdzianach.
0 – uczeń zwykle postępuje nieuczciwie, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje mienia szkolnego i własności prywatnej, odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz społeczności szkolnej, „ściąga” w czasie sprawdzianów, nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu zadań, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań, kilkakrotnie zlekceważył obowiązki dyżurnego.
C. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
4 – uczeń chętnie i aktywnie uczestniczy w organizowaniu i przygotowywaniu szkolnych uroczystości i imprez okolicznościowych, wykazuje dużą wiedzę i szacunek dla narodowych i szkolnych symboli, zna zasady ceremoniału szkolnego i zawsze ich przestrzega.
3 – uczeń czynnie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, wykazuje należny szacunek dla szkolnych i narodowych symboli, stosuje się do zasad ceremoniału szkolnego.
2 – uczeń biernie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, rzadko podejmuje działania na rzecz kultywowania i rozwoju szkolnych tradycji, nie zawsze przestrzega zasady ceremoniału szkolnego.
1 – uczeń niechętnie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, wykazuje postawę obojętną w stosunku do szkolnych i narodowych tradycji i symboli oraz do ceremoniału szkolnego.
0 – uczeń nie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, w stosunku do narodowych i szkolnych tradycji i symboli oraz do ceremoniału szkolnego wykazuje postawę lekceważącą.
D. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
4 – uczeń prezentuje wysoką kulturę słowa, wykazuje wysoką dbałość o poprawne używanie języka ojczystego.
3 – uczeń zachowuje kulturę słowa, stara się dbać o poprawność językową swoich wypowiedzi.
2 – uczeń kilkakrotnie (1-2 razy) użył niekulturalnego słownictwa, jego wypowiedzi bywają niedbałe i językowo niepoprawne.
1 – uczeń czasami używa wulgaryzmów w rozmowach, często wypowiada się niedbale.
0 – uczeń często używa wulgaryzmów, nie dba o kulturę słowa i poprawność językową swoich wypowiedzi.
E. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób :
4 – uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia oraz niewłaściwe zachowanie innych.
3 – uczeń stara się postępować zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i pozytywnie reaguje na zwrócenie mu uwagi.
2 – uczeń 1 - 2 razy spowodował zagrożenie bezpieczeństwa swego lub innych osób, lub zlekceważył takie zagrożenie, ale prawidłowo zareagował na zwrócenie mu uwagi.
1 – uczeń swym zachowaniem czasami stwarza zagrożenie lub często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zawsze prawidłowo reaguje na zwrócenie mu uwagi.
0 – uczeń nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i nie zmienia swojej postawy mimo zwracania mu uwagi lub swoim niewłaściwym zachowaniem spowodował wypadek.
F. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
4 – uczeń prezentuje wysoką kulturę osobistą, jest życzliwy w stosunku do otoczenia, bywa chwalony przez innych za swoje postępowanie, dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany, przestrzega wszystkie szkolne przepisy i ustalenia, o zachowaniu ucznia nie ma uwag negatywnych.
3 – uczeń zwykle zachowuje się kulturalnie, jest życzliwie usposobiony do otoczenia, o zachowaniu oraz higienie i wyglądzie zewnętrznym ucznia nie ma uwag negatywnych.
2 – zdarzyło się, że uczeń zachował się niekulturalnie lub nie przestrzegał szkolnych przepisów porządkowych, lub pojawiły się negatywne uwagi o jego zachowaniu lub higienie i wyglądzie zewnętrznym.
1 – uczeń często zachowuje się niekulturalnie, bywa nietaktowny, jego zachowanie jest krytykowane przez innych, na krytykę swego zachowania uczeń rzadko reaguje poprawnie, często postępuje niezgodnie ze szkolnymi przepisami porządkowymi lub trzeba przypominać mu o potrzebie dbałości o higienę i odpowiedni strój oraz wygląd zewnętrzny.
0 – uczeń zwykle zachowuje się niekulturalnie, jest nietaktowny, agresywny, upominany nie stara się zmienić swego zachowania lub zwykle postępuje niezgodnie ze szkolnymi przepisami porządkowymi, nie dba o higienę i nie reaguje na uwagi ze strony otoczenia lub otrzymał naganę dyrektora albo wychowawcy klasy.
G. Okazywanie szacunku innym osobom:
4 – uczeń szanuje godność osobistą innych osób, okazuje szacunek innym osobom odpowiednio do ich wieku i funkcji, prawidłowo reaguje na niewłaściwe zachowanie innych uczniów w tym zakresie.
3 – uczeń szanuje godność osobistą innych osób, poprzez swoje zachowanie wykazuje szacunek dla innych odpowiednio do wieku i pełnionej funkcji.
2 – uczeń kilkakrotnie (1-2 razy) zachował się sprzecznie z zasadą poszanowania godności osobistej innych osób, ale na uwagi o swym zachowaniu zareagował pozytywnie i sytuacja się nie powtórzyła.
1 – uczeń czasami nie szanuje godności osobistej innych i nie wykazuje dla innych osób szacunku, stara się jednak zmienić swoje postępowanie.
0 – uczeń zwykle nie szanuje godności osobistej innych osób, nie reaguje na krytyczne uwagi o swym zachowaniu i nie widzi potrzeby jego zmiany, brał udział w bójce lub ją sprowokował.
§ 17
Wszystkie oceny końcowe wpisuje się do dziennika pełnym zapisem.
§ 18
Zaliczenia zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie” dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia, przyjmując dwustopniową skalę: uczestniczył(a) lub nie uczestniczył(a).
§ 19
§ 20
§ 21
Członkami komisji mogą być ponadto bez prawa głosu: wychowawca ucznia, doradca metodyczny (na wniosek egzaminatora) lub przedstawiciel Rady Rodziców (na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia).
§ 22
§ 23
§ 24 (skreślony).
§ 25
§ 26
§ 27
Wszelkie zmiany w treści niniejszego Szkolnego Systemu Oceniania mogą być wprowadzane tylko w formie pisemnej i zgodnie z § 26.
Przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 09 listopada 2010r