Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Szkolny system oceniania

Szkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
oraz przeprowadzania sprawdzianów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1
im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r., z późn. zm. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562) ustala się co następuje:

  1. Postanowienia ogólne

    § 1

    1. Szkolny system oceniania określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów celem zbadania osiągnięć edukacyjnych w zakresie przyjętych programów nauczania.
    2. Niniejsze przepisy stosuje się odpowiednio w stosunku do uczniów wszystkich typów szkół Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie i słuchaczy Szkoły Policealnej nr 3.
    3. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy
    4. Zasady przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu maturalnego regulują odrębne przepisy.

    § 2

    1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.
    2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
      1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
      2. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
      3. motywowanie ucznia do dalszej pracy,
      4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
      5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

    § 3

    1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
      1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
      2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
      3. oceniania bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
      4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
      5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 18 ust. 2 i § 18 ust. 3;
      6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
      7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce.

    § 4

    Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Czas trwania semestrów określa § 19 Statutu „Zespołu”. Ocena śródroczna jest oceną za pracę w pierwszym semestrze nauki, ocena roczna jest oceną za całoroczną pracę ucznia.

  2. Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, warunkach i sposobie oceniania zachowania oraz stosowanych sposobach sprawdzania edukacyjnych osiągnięć uczniów

    § 5

    1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi jest potwierdzane wpisem do dziennika potwierdzonym przez samorząd klasowy.
    2. Na kolejnych zajęciach w roku szkolnym nauczyciele ustnie informują uczniów o szczegółowych wymaganiach i kryteriach oceny nowego materiału (tematu lub działu tematycznego).
    3. Nauczyciel, który modyfikuje program nauczania zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN przedstawia w formie pisemnej wymagania na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Kopia zmodyfikowanych wymagań stanowi załącznik do zestawu programów dla danego oddziału szkolnego i jest przechowywana u dyrektora szkoły.
    4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

    § 6

    1. Na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 10 do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostaniu tym wymaganiom.
    2. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne dostrzegając u ucznia specyficzne trudności w uczeniu się, które mogą uniemożliwić sprostanie przez ucznia wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania może poinformować rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o potrzebie przeprowadzenia odpowiednich badań we właściwej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
    3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego lub specjalnego dostosowania wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 10 do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
    4. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

    § 7

    1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
    2. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być na czas określony zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej.
    3. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć określonych w § 7 pkt. 2 podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
    4. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
    5. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki, technologii informacyjnej, drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

    § 8

    1. Na początku roku szkolnego nauczyciele zapoznają uczniów z przedmiotowym systemem oceniania (PSO) i informują ich o przewidzianych sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
    2. PSO udostępniane są zainteresowanym rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu przez nauczyciela.
    3. Nauczyciele mają prawo do stosowania innych form informowania o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, jeżeli gwarantują one rzetelne i efektywne przekazanie informacji.

    § 9

    1. Wychowawcy klas na pierwszym spotkaniu w roku szkolnym zapoznają rodziców ze „Szkolnym systemem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie” oraz ogólnymi wymaganiami edukacyjnymi zgłoszonymi wychowawcom przez nauczycieli. Szczegółowe informacje zainteresowani rodzice mogą otrzymać od nauczyciela przedmiotu.
    2. Wyniki oceniania bieżącego są przedstawiane rodzicom na spotkaniach z wychowawcą klasy organizowanych przynajmniej 3 razy w roku. Szczegółowy terminarz spotkań ustala dyrektor szkoły.
    3. Na spotkania z rodzicami wychowawcy przygotowują pisemną informację zawierającą wykaz ocen z poszczególnych przedmiotów oraz uwagi nauczycieli.
    4. Rodzice (prawni opiekunowie), mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez wychowawcę klasy, swoją obecność na spotkaniu potwierdzają własnoręcznym podpisem pod numerem przyporządkowanym ich dziecka. Informacje o terminie spotkania umieszczane są na stronie internetowej szkoły. Rodzice (prawni opiekunowie) nie obecni na spotkaniu klasowym są zobowiązani do pozyskania informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka w terminie 14 dni od daty zebrania. Po upływie tego czasu domniemywa się, że rodzice posiadają pełną informację o postępach w nauce i zachowaniu dziecka.
    5. Informacje na temat postępów w nauce, zachowania i frekwencji ucznia rodzice mogą uzyskać także w dniu otwartym szkoły, którym jest każdy pierwszy wtorek miesiąca w godzinach od 1600do 1700.
  3. Zasady opracowywania wymagań edukacyjnych i kryteria oceniania

    § 10

    1. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw uczniów. Określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.
    2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie obowiązujących podstaw programowych i realizowanych programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia w formie Przedmiotowych Systemów Oceniania i planów wynikowych.
    3. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie standardowym wymaganiom. Następuje to na podstawie właściwej opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej.
    4. W szkole przyjmuje się następujący sposób klasyfikacji treści nauczania na poszczególne poziomy wymagań:
      Poziom Kategoria Stopień wymagań
      Wiadomości Zapamiętanie wiadomości Wymagania konieczne (K)
      Zrozumienie wiadomości Wymagania podstawowe (P)
      Umiejętności Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Wymagania rozszerzające (R)
      Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Wymagania dopełniające (D)
    5. Przy ustalaniu poszczególnych stopni wymagań edukacyjnych obowiązują następujące kryteria:
      Stopień wymagań Zakres celów Konkretne określenie
      (czasowniki operacyjne)
      K Znajomość pojęć, terminów, faktów, prawd, zasad, reguł, zasad działania. Elementarny poziom rozumienia tych wiadomości. Uczeń nie powinien ich mylić między sobą. nazwać, zdefiniować, wymienić, zidentyfikować, wyliczyć, wskazać
      P Uczeń potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał, potrafi wytłumaczyć wiadomości, zinterpretować je, streścić i uporządkować, uczynić podstawą prostego wnioskowania wyjaśnić, streścić, rozróżnić, zilustrować
      R Opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami wg podanych mu wzorów. Uczeń umie stosować wiadomości w sytuacjach podobnych do ćwiczeń szkolnych. rozwiązać, stosować, porównać, sklasyfikować, określić, obliczyć, skonstruować, narysować, zmierzyć, zaprojektować, scharakteryzować
      D Opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych zjawisk. Uczeń umie formułować plan działania, tworzyć oryginalne rozwiązania. udowodnić, przewidzieć, ocenić, wykryć, zanalizować, zaproponować, zaplanować
    6. Uczeń, który spełnia określone wymagania edukacyjne uzyskuje odpowiednią ocenę.

      Ustala się następujące kryteria wymagań na poszczególne stopnie szkolne obowiązujące przy ocenie bieżącej oraz klasyfikacji śródrocznej i końcowej.

      Zakres wymagań Stopień
      Konieczne Podstawowe Rozszerzające Dopełniające
      –– –– –– –– niedostateczny (1)
      + –– –– –– dopuszczający (2)
      + + –– –– dostateczny (3)
      + + + –– dobry (4)
      + + + + bardzo dobry (5)
      Wymagania wykraczające celujący (6)
  4. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów

    § 11

    1. W szkole stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
      1. ocena ustnej wypowiedzi z zakresu bieżąco realizowanych zajęć edukacyjnych,
      2. sprawdzian pisemny z zakresu realizowanych bieżąco zajęć edukacyjnych tzw. ”kartkówka” maksymalnie z trzech ostatnich lekcji trwająca do 15 min.,
      3. test wyboru lub dopełnienia z określonej i omówionej partii materiału,
      4. praca pisemna podsumowująca określony zakres osiągnięć edukacyjnych,
      5. ocena aktywności ucznia w trakcie realizacji zadań edukacyjnych,
      6. stosunek ucznia do realizacji zadań edukacyjnych np. samodzielne opracowanie pomocy dydaktycznych, prace domowe itp.,
      7. oraz inne formy wynikające ze specyfiki zajęć.
    2. Oceny ze sprawdzianów zapisuje się w dzienniku lekcyjnym kolorem zielonym, z prac pisemnych kolorem czerwonym, a pozostałe oceny kolorem niebieskim lub czarnym.
    3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Pisemne prace kontrolne sprawdzone i ocenione uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Pisemne prace kontrolne sprawdzone i ocenione oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania ucznia (np. referaty, zeszyt uwag, projekty) przechowywane są do końca roku szkolnego.
    4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją ustnie lub pisemnie uzasadnić.
  5. Szczegółowe zasady oceniania bieżącego i klasyfikowania śródrocznego.

    § 12

    1. Oceny bieżące i śródroczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne stosując formy sprawdzania wiadomości zgodnie z § 11 ust.1.
    2. W ciągu tego samego dnia nie może być więcej niż jedna praca pisemna (nie dotyczy to innych form sprawdzania wiedzy np. „kartkówek”).
    3. W ciągu tygodnia można przeprowadzić maksymalnie dwie prace pisemne.
    4. Uczeń ma prawo znać termin pracy pisemnej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (nauczyciel musi dokonać wpisu do dziennika w momencie zapowiedzi).
    5. Każda praca pisemna podsumowująca partię materiału winna być zaliczona w przypadku nieobecności ucznia w terminie 14 dni od jej przeprowadzenia. Nie zaliczenie pracy pisemnej w wyznaczonym terminie jest jednoznaczne z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej. Ten sam termin dotyczy poprawy uzyskanej z pracy oceny. W przypadku dłuższej nieobecności ucznia termin zaliczenia lub poprawy pracy ustala uczeń indywidualnie z nauczycielem.
    6. W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu, w którym przypadał termin pracy pisemnej podsumowującej partię materiału, nowy termin należy uzgodnić z klasą, ale w tym wypadku nie obowiązuje tygodniowe wyprzedzenie.
    7. Nauczyciel nie powinien przeprowadzać prac pisemnych na tydzień przed klasyfikacją śródroczną lub roczną.
    8. W przypadku sprawdzania wiadomości w sposób pisemny, nauczyciel powinien powiadomić uczniów o wynikach sprawdzianu w terminie 14 dni od jego przeprowadzenia. (wyjątek stanowią nauczyciele – poloniści, którzy mają obowiązek poinformować uczniów o wynikach prac pisemnych w terminie 21 dni od ich przeprowadzenia)

    § 13

    1. Oceny bieżące i klasyfikacyjne śródroczne ustala się w stopniach według następującej skali określonej w statucie szkoły, dopuszczając możliwość stosowania w ocenach bieżących (cząstkowych) znaków „+” lub „–” z wyjątkiem stopnia celującego i niedostatecznego:
      1. stopień celujący – cel (6)
      2. stopień bardzo dobry – bdb (5)
      3. stopień dobry – db (4)
      4. stopień dostateczny – dst (3)
      5. stopień dopuszczający – dop (2)
      6. stopień niedostateczny (1)
    2. Oprócz ocen wymienionych w ust.1 wprowadza się dodatkowe zapisy w dzienniku lekcyjnym:
      1. „O” nieobecność na pracy pisemnej, teście lub „kartkówce”,
      2. „nb” nieobecność ucznia na lekcji,
      3. „bz” brak zadania domowego,
      4. „x” zgłoszenie nie przygotowania do lekcji,
      5. „nć” nie ćwiczący.
      6. „zw” zwolniony
      7. „nk” nieklasyfikowany
    3. W każdym semestrze uczeń ma prawo do zgłoszenia nie przygotowania się do lekcji bez podania przyczyny, jeżeli zgodnie z planem przedmiot realizowany jest na jednej lub dwóch godzinach w tygodniu – jeden raz, co najmniej dwie godziny w tygodniu – dwa razy.
    4. Prawo określone w ust.3 traci uczeń lub cała klasa po nieusprawiedliwionej indywidualnej lub zbiorowej nieobecności na zajęciach.
    5. W klasach pierwszych nie stawia się ocen niedostatecznych w pierwszych dwóch tygodniach nauki, a we wszystkich oddziałach w dniu przypadającym bezpośrednio po przerwie świątecznej lub feriach.
    6. Oprócz znaku cyfrowego mogą być umieszczane w dzienniku znaki dodatkowe takie jak:
      1. zakres materiału,
      2. data,
      3. forma oceniania.
    7. Dokonując oceny aktywności uczniów na zajęciach nauczyciel stosuje skalę ocen określoną w § 13 ust. 1.

    § 14

    1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych śródrocznych oraz oceny zachowania. Przeprowadza się je na koniec pierwszego semestru nauki w terminie określonym w statucie szkoły.
    2. Uczeń powinien być oceniany systematycznie i uzyskać co najmniej trzy oceny w semestrze z różnych form sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (§ 11 ust. 1.).
    3. Oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych ustalane są według skali określonej w § 13 ust.1 i zgodnie z kryteriami ustalonymi w § 10 ust. 3-6. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
    4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości, będzie się starała stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
    5. Na trzy dni przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do wpisania do dziennika ocen śródrocznych w pełnym brzmieniu.
    6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena śródroczna powinna być poprawiona przez ucznia w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prowadzącego dany przedmiot.
    7. Jeśli uczeń nie poprawi niedostatecznej oceny śródrocznej w wyznaczonym przez nauczyciela terminie – może to stanowić podstawę do wystawienia uczniowi niedostatecznej oceny rocznej.

    §15

    1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz szkolnych przepisów porządkowych.
    2. Śródroczną (roczną) ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe (wz), bardzo dobre (bdb), dobre (db), poprawne (pop), nieodpowiednie (ndp), naganne (ng).
    3. Śródroczną (roczną) ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia zgodnie z przepisami § 16.
    4. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna i może być zmieniona jedynie w wyniku postępowania wyjaśniającego, które może wszcząć dyrektor szkoły na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych), po wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej i powołaniu odpowiedniej komisji w przypadku, gdy klasyfikacyjna ocena z zachowania została wystawiona niezgodnie z przepisami dotyczącymi jej ustalania(§ 15 ust. 3). Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    5. Postępowanie wyjaśniające przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
      1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze w szkole - jako przewodniczący komisji,
      2. wychowawca klasy,
      3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      4. pedagog szkolny,
      5. psycholog,
      6. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
      7. przedstawiciel Rady Rodziców.
    6. Komisja ustala roczną ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna i nie może być niższa od wcześniej ustalonej oceny.
    7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
      1. skład komisji
      2. termin posiedzenia komisji
      3. wynik głosowania
      4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
    8. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem § 16 ust. 10 – 11.
    9. Nie ocenia się zachowania słuchaczy szkoły policealnej.

    § 16

    1. Ustalając ocenę zachowania ucznia wychowawca ocenia jego aktywność w następujących obszarach:
      1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
      2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
      3. dbałość o honor i tradycje szkoły,
      4. dbałość o piękno mowy ojczystej,
      5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
      6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
      7. okazywanie szacunku innym osobom.
    2. 1a. W przypadku uczniów w stosunku do których orzeczono nauczanie indywidualne dokonując ich oceny zachowania wychowawca bierze pod uwagę następujące obszary: A, D, F i G

    3. Aktywność ucznia w poszczególnych obszarach ocenia się w skali punktowej od 0 do 4 (z wyjątkiem kategorii A1). W celu dokonania rzetelnej oceny zachowania ucznia dokonuje się podziału wybranych obszarów na sfery aktywności i kategoryzacji aktywności ucznia w tych sferach. Każdej kategorii przyporządkowuje się wartość punktową według następującego schematu:

       

      A. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia

      A1. Frekwencja na zajęciach:

      4 - od 0 do 2 godzin nieusprawiedliwionych,

      2 - od 3 do 6 godzin nieusprawiedliwionych,

      0 - od 7 do 12 godzin nieusprawiedliwionych,

      -2 - od 13 do 16 godzin nieusprawiedliwionych,

      -4 - powyżej 16 godzin nieusprawiedliwionych.

       

      A2. Stosunek do nauki i rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań:

      4 - uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych kół zainteresowań lub w innej formie rozwija swoje uzdolnienia, co przynosi mu osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe i/lub osiąga dobre i bardzo dobre wyniki w nauce.

      3 – uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub w innej formie rozwija swoje uzdolnienia i/lub osiąga dobre wyniki w nauce.

      2 – uczeń sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub samodzielnie uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas zajęć i/lub osiąga przeciętne i dobre wyniki w nauce

      1 – uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskiwanie przeciętnych wyników w nauce.

      0 – uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby przeciętnych wyników w nauce.

       

      B. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

      4 – uczeń jest uczciwy, zawsze reaguje na dostrzeżone przejawy zła, przejawia szacunek dla mienia szkolnego i własności prywatnej, chętnie pomaga kolegom, wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz szkoły i środowiska, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, pracuje systematycznie, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych oraz dobrowolnie podejmowanych zadań.

      3 – uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje mienie szkolne i prywatne, nie uchyla się od pomocy kolegom, angażuje się w pracę na rzecz szkoły, zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonać terminowo i solidnie.

      2 – uczeń jednokrotnie postąpił niezgodnie z zasadami uczciwości lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, naraził na nieznaczny uszczerbek mienie szkolne albo prywatne, unika prac na rzecz szkoły, nie dotrzymał (jednokrotnie) ustalonego terminu lub niezbyt dobrze wywiązał się z powierzonych mu zadań, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, jednokrotnie zlekceważył obowiązki dyżurnego lub „ściągał” na sprawdzianie.

      1 – uczeń często nie przestrzega zasad uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, niechętnie pomaga kolegom, często unika pracy na rzecz szkoły, podpowiada podczas odpowiedzi lub na sprawdzianach, często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu zadania, pracuje niesystematycznie i niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania, kilkakrotnie „ściągał” na sprawdzianach.

      0 – uczeń zwykle postępuje nieuczciwie, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje mienia szkolnego i własności prywatnej, odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz społeczności szkolnej, „ściąga” w czasie sprawdzianów, nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu zadań, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań, kilkakrotnie zlekceważył obowiązki dyżurnego.

       

      C. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

      4 – uczeń chętnie i aktywnie uczestniczy w organizowaniu i przygotowywaniu szkolnych uroczystości i imprez okolicznościowych, wykazuje dużą wiedzę i szacunek dla narodowych i szkolnych symboli, zna zasady ceremoniału szkolnego i zawsze ich przestrzega.

      3 – uczeń czynnie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, wykazuje należny szacunek dla szkolnych i narodowych symboli, stosuje się do zasad ceremoniału szkolnego.

      2 – uczeń biernie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, rzadko podejmuje działania na rzecz kultywowania i rozwoju szkolnych tradycji, nie zawsze przestrzega zasady ceremoniału szkolnego.

      1 – uczeń niechętnie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, wykazuje postawę obojętną w stosunku do szkolnych i narodowych tradycji i symboli oraz do ceremoniału szkolnego.

      0 – uczeń nie uczestniczy w szkolnych uroczystościach i imprezach okolicznościowych, w stosunku do narodowych i szkolnych tradycji i symboli oraz do ceremoniału szkolnego wykazuje postawę lekceważącą.

       

      D. Dbałość o piękno mowy ojczystej:

      4 – uczeń prezentuje wysoką kulturę słowa, wykazuje wysoką dbałość o poprawne używanie języka ojczystego.

      3 – uczeń zachowuje kulturę słowa, stara się dbać o poprawność językową swoich wypowiedzi.

      2 – uczeń kilkakrotnie (1-2 razy) użył niekulturalnego słownictwa, jego wypowiedzi bywają niedbałe i językowo niepoprawne.

      1 – uczeń czasami używa wulgaryzmów w rozmowach, często wypowiada się niedbale.

      0 – uczeń często używa wulgaryzmów, nie dba o kulturę słowa i poprawność językową swoich wypowiedzi.

       

      E. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób :

      4 – uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia oraz niewłaściwe zachowanie innych.

      3 – uczeń stara się postępować zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i pozytywnie reaguje na zwrócenie mu uwagi.

      2 – uczeń 1 - 2 razy spowodował zagrożenie bezpieczeństwa swego lub innych osób, lub zlekceważył takie zagrożenie, ale prawidłowo zareagował na zwrócenie mu uwagi.

      1 – uczeń swym zachowaniem czasami stwarza zagrożenie lub często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zawsze prawidłowo reaguje na zwrócenie mu uwagi.

      0 – uczeń nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i nie zmienia swojej postawy mimo zwracania mu uwagi lub swoim niewłaściwym zachowaniem spowodował wypadek.

       

      F. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

      4 – uczeń prezentuje wysoką kulturę osobistą, jest życzliwy w stosunku do otoczenia, bywa chwalony przez innych za swoje postępowanie, dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany, przestrzega wszystkie szkolne przepisy i ustalenia, o zachowaniu ucznia nie ma uwag negatywnych.

      3 – uczeń zwykle zachowuje się kulturalnie, jest życzliwie usposobiony do otoczenia, o zachowaniu oraz higienie i wyglądzie zewnętrznym ucznia nie ma uwag negatywnych.

      2 – zdarzyło się, że uczeń zachował się niekulturalnie lub nie przestrzegał szkolnych przepisów porządkowych, lub pojawiły się negatywne uwagi o jego zachowaniu lub higienie i wyglądzie zewnętrznym.

      1 – uczeń często zachowuje się niekulturalnie, bywa nietaktowny, jego zachowanie jest krytykowane przez innych, na krytykę swego zachowania uczeń rzadko reaguje poprawnie, często postępuje niezgodnie ze szkolnymi przepisami porządkowymi lub trzeba przypominać mu o potrzebie dbałości o higienę i odpowiedni strój oraz wygląd zewnętrzny.

      0 – uczeń zwykle zachowuje się niekulturalnie, jest nietaktowny, agresywny, upominany nie stara się zmienić swego zachowania lub zwykle postępuje niezgodnie ze szkolnymi przepisami porządkowymi, nie dba o higienę i nie reaguje na uwagi ze strony otoczenia lub otrzymał naganę dyrektora albo wychowawcy klasy.

       

      G. Okazywanie szacunku innym osobom:

      4 – uczeń szanuje godność osobistą innych osób, okazuje szacunek innym osobom odpowiednio do ich wieku i funkcji, prawidłowo reaguje na niewłaściwe zachowanie innych uczniów w tym zakresie.

      3 – uczeń szanuje godność osobistą innych osób, poprzez swoje zachowanie wykazuje szacunek dla innych odpowiednio do wieku i pełnionej funkcji.

      2 – uczeń kilkakrotnie (1-2 razy) zachował się sprzecznie z zasadą poszanowania godności osobistej innych osób, ale na uwagi o swym zachowaniu zareagował pozytywnie i sytuacja się nie powtórzyła.

      1 – uczeń czasami nie szanuje godności osobistej innych i nie wykazuje dla innych osób szacunku, stara się jednak zmienić swoje postępowanie.

      0 – uczeń zwykle nie szanuje godności osobistej innych osób, nie reaguje na krytyczne uwagi o swym zachowaniu i nie widzi potrzeby jego zmiany, brał udział w bójce lub ją sprowokował.

    4.  

    5. Ocenę zachowania ustala się jako sumę punktów z poszczególnych kategorii według następującej skali (z zastrzeżeniem ust. 4 – 6 oraz ust. 9 – 12 ):
      1. 0 - 7 = naganne
      2. 8 – 11 = nieodpowiednie
      3. 12 – 16 = poprawne
      4. 17 – 23 = dobre
      5. 24 – 28 = bardzo dobre
      6. 29 – 32 = wzorowe
    6. Oceny wzorowej nie może otrzymać uczeń, który z przynajmniej jednej kategorii otrzymał mniej niż 2 punkty. Podobnie oceny bardzo dobrej nie może otrzymać uczeń, który przynajmniej z jednej kategorii otrzymał 0 punktów.
    7. Uczeń otrzymuje ocenę zachowania obniżoną:
      1. o jeden stopień w stosunku do oceny ustalonej według przepisów ust. 3 jeżeli:
        1. opuścił w semestrze bez usprawiedliwienia od 25 do 35 godzin zajęć lekcyjnych, lub
        2. złamał zasady korzystania z telefonu komórkowego w szkole określone w Regulaminie Szkoły, lub
        3. złamał przepisy odnośnie stroju szkolnego określone w Regulaminie Szkoły.
      2. o dwa stopnie w stosunku do oceny ustalonej według przepisów ust. 3 jeżeli:
        1. opuścił w semestrze bez usprawiedliwienia od 36 do 60 godzin zajęć lekcyjnych, lub
        2. ponownie złamał przepisy odnośnie stroju szkolnego określone w Regulaminie Szkoły, lub
        3. ponownie złamał zasady używania telefonu komórkowego w szkole określone w Regulaminie Szkoły.
      3. o trzy lub więcej stopni (do nagannej włącznie) w stosunku do oceny ustalonej według przepisów ust. 3 jeżeli:
        1. opuścił w semestrze bez usprawiedliwienia więcej niż 60 godzin zajęć lekcyjnych,
        2. notorycznie łamie przepisy odnośnie stroju szkolnego lub zasady używania telefonu komórkowego w szkole – sytuację taką dokładnie określa Regulamin Szkoły.
    8. Wychowawca może:
      1. podnieść punktację w wybranych kategoriach uczniowi, który wykazał zdecydowaną poprawę zachowania a jego niewłaściwe zachowanie miało charakter incydentalny,
      2. obniżyć ocenę zachowania o jeden stopień po uwzględnieniu negatywnych uwag o zachowaniu ucznia od innych nauczycieli, pracowników szkoły lub uczniów,
      3. obniżyć ocenę zachowania o jeden stopień, jeżeli uczeń często spóźnia się na zajęcia (powyżej 15 spóźnień w semestrze odnotowanych w dzienniku zajęć).
    9. Bieżące ocenianie zachowania uczniów polega na wpisywaniu w zeszycie uwag pozytywnych i negatywnych o zachowaniu ucznia w szkole oraz przyznawaniu przez nauczycieli punktów uczniom za aktywność w obszarach podlegających ocenianiu zgodnie z przepisami zawartymi w §16 i zapisywaniu w dzienniku lekcyjnym symbolu literowego lub literowo cyfrowego obszaru aktywności ucznia i liczby przyznanych punktów oraz podpisu nauczyciela dokonującego wpisu. Nauczyciel informuje ucznia o adnotacjach w dzienniku lekcyjnym czy zeszycie uwag na temat jego zachowania.
    10. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej (rocznej) zachowania wychowawca oceniając aktywność ucznia w poszczególnych obszarach uwzględnia odpowiednie wpisy nauczycieli dokonywane w zeszycie uwag i w dzienniku lekcyjnym.
    11. Niezależnie od uzyskanej liczby punktów (ust. 3), uczeń, który jednokrotnie palił papierosy lub był pod wpływem alkoholu, lub narkotyków w szkole lub na szkolnej imprezie otrzymuje nieodpowiednią ocenę zachowania. Jeżeli sytuacja powtórzyła się uczeń otrzymuje naganną ocenę zachowania.
    12. Rada pedagogiczna może na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
    13. (skreślony).
    14. Uczeń, który w sposób rażący naruszył Statut Szkoły może decyzją dyrektora szkoły otrzymać ocenę nieodpowiednią lub naganną pomimo spełniania kryteriów na wyższą ocenę.
  6. Szczegółowe zasady klasyfikacji rocznej

    § 17

    1. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania. Przy ustalaniu oceny rocznej z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciel bierze pod uwagę osiągnięcia ucznia w danym roku szkolnym, a w szczególności obie oceny semestralne.
    2. Oceny klasyfikacyjne roczne ustala się w stopniach według następującej skali, z zachowaniem kryteriów oceny określonych w § 13:
      1. stopień celujący – 6 (cel)
      2. stopień bardzo dobry – 5 (bdb)
      3. stopień dobry – 4 (db)
      4. stopień dostateczny – 3 (dst)
      5. stopień dopuszczający – 2 (dop)
      6. stopień niedostateczny – 1 (ndst)

      Wszystkie oceny końcowe wpisuje się do dziennika pełnym zapisem.

    3. Roczną ocenę zachowania ustala się zgodnie z § 16 według skali: wzorowe (wz), bardzo dobre (bdb), dobre (db), poprawne (popr), nieodpowiednie (ndp), naganne (ng).
    4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem § 16 ust. 10 – 11.
    5. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ustnie ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na ostatnim w danym roku szkolnym zebraniu, o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, zastrzegając, że mogą one ulec zmianie. W przypadku ucznia, któremu grozi, co najmniej jedna ocena niedostateczna fakt poinformowania rodziców o jego trudnościach powinien być udokumentowany na piśmie w dzienniku lekcyjnym.
    6. W przypadku nieobecności rodziców (prawnych opiekunów) na spotkaniu ma zastosowanie § 9 ust.4 jednakże, gdy uczeń jest zagrożony co najmniej - dwoma ocenami niedostatecznymi, wychowawca ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym rodziców na piśmie korzystając z przyjętego wzoru zawiadomienia.
    7. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, którego procedurę reguluje § 21 z zastrzeżeniem § 22
    8. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie 7 dni od zakończenia zajęć, mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia w przypadku, gdy uznają, że roczna ocena z zajęć edukacyjnych została ustalona nie zgodnie z procedurami oceniania.
    9. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą dyrektora szkoły uczeń, który otrzymał ocenę roczną (w tym także niedostateczną) z naruszeniem zasad oceniania i klasyfikowania może zdawać zgodnie z § 22 egzamin komisyjny (sprawdzający) w celu ponownego ustalenia oceny.
    10. Uczeń, który na posiedzeniu klasyfikacyjnym nie został sklasyfikowany może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego zgodnie z § 20.

    § 18

    Zaliczenia zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie” dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia, przyjmując dwustopniową skalę: uczestniczył(a) lub nie uczestniczył(a).

    § 19

    1. Oceny praktyki zawodowej dokonuje kierownik praktyk na podstawie przedłożonej przez ucznia dokumentacji i ocen uzyskanych w miejscu odbywania praktyki.
    2. Przyjmuje się skalę oceny praktyk zawodowych zgodnie z § 17 ust.2.
    3. Brak zaliczenia obowiązkowej praktyki uniemożliwia promocję do klasy programowo wyższej.
    4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na warunkową promocję i zaliczenie przez ucznia praktyki w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
  7. Zasady przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych

    § 20

    1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
    2. Uczeń nieklasyfikowany z jednego lub kilku przedmiotów edukacyjnych nie otrzymuje promocji do klasy wyższej. W przypadku nieklasyfikowania z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
    3. Uczeń, który na klasyfikacyjnym posiedzeniu rady pedagogicznej jest nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na pisemny wniosek ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) zaopiniowany przez nauczyciela przedmiotu i wychowawcę. Wniosek należy złożyć w przypadku klasyfikacji śródrocznej do końca I semestru, a przypadku klasyfikacji rocznej – do ostatniego dnia nauki (dotyczy uczniów przeniesionych z innej szkoły, klasy lub realizujących indywidualny program lub tok nauki).
    4. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Prośba powinna być złożona na piśmie i zaopiniowana przez nauczyciela przedmiotu i wychowawcę z zachowaniem terminów jak w ust. 3 do ostatniego dnia nauki.
    5. (skreślony).
    6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) w następujących terminach: za pierwszy semestr najpóźniej do 30 marca, natomiast za drugi semestr – nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    7. Nie przystąpienie ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego śródrocznego w wyznaczonym terminie skutkuje wystawieniem z tego przedmiotu oceny niedostatecznej, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego rocznego – brakiem promocji.
    8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
    9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej a z przedmiotów takich jak: informatyka, zajęcia komputerowe, technologia informacyjna i wychowanie fizyczne przede wszystkim w formie zadań praktycznych.
    10. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel uczący danego przedmiotu w obecności innego nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych wskazanego przez dyrektora szkoły. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia. W przypadku uczniów, o których mowa w § 20 ust. 4 w komisji uczestniczy także dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze, jako przewodniczący komisji. Przewodniczący uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin jednego dnia.
    11. Zadania egzaminacyjne ustala nauczyciel – egzaminator. Zadania powinny obejmować swoim zakresem całość zrealizowanego materiału z danego przedmiotu a ich stopień trudności powinien być różny i odpowiadać wymaganiom na poszczególne oceny określonym w § 10.
    12. Egzamin w części ustnej nie powinien trwać dłużej niż 30 minut a w części pisemnej nie dłużej niż 90 minut. Wczęści ustnej uczeń ma 10 minut na przygotowanie się do odpowiedzi. Jeżeli egzamin składa się tylko z części praktycznej powinien trwać maksymalnie 120 minut.
    13. Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminator ustala ocenę zgodnie ze skalą określoną w § 17 ust.2. Uzyskana w ten sposób ocena roczna jest oceną ostateczną z wyjątkiem oceny niedostatecznej, która na wniosek ucznia lub rodzica może zostać poprawiona w drodze egzaminu poprawkowego. Jeżeli egzamin klasyfikacyjny przebiegał niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrekcji szkoły w terminie 7 dni od daty egzaminu klasyfikacyjnego. Jeśli dyrektor szkoły uzna odwołanie za zasadne wówczas przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia zgodnie z procedurą przedstawioną w § 22. Natomiast uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena śródroczna jest oceną ostateczną, a uzyskaną w ten sposób ocenę niedostateczną uczeń powinien poprawić zgodnie z § 14 ust. 7 – 8.
    14. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który dołącza się do arkusza ocen klasyfikowanego ucznia. Protokół ten zawiera: skład komisji, termin egzaminu, treść pytań (ćwiczeń) egzaminacyjnych oraz wynik egzaminu. Do protokołu dołącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.
    15. Dyrektor szkoły może wyznaczyć egzamin klasyfikacyjny uczniowi ubiegającemu się o przyjęcie w tej szkole do klasy bezpośrednio wyższej, niż wynika to z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia. W przypadku dokonania przez ucznia zmiany kierunku kształcenia związanej ze zmianą typu szkoły lub profilu nauczania, dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku składania egzaminów klasyfikacyjnych z tych przedmiotów, w których nie ma różnic programowych, a z których uczeń otrzymał na świadectwie, co najmniej ocenę dopuszczającą. W przypadku wystąpienia różnic programowych uczeń ma obowiązek zdawania egzaminu klasyfikacyjnego w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
    16. Ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego śródroczna ocena niedostateczna powinna być poprawiona przez ucznia zgodnie z procedurą określoną w § 14 ust. 7 – 8.
    17. Dla ucznia, który z powodu usprawiedliwionej nieobecności nie otrzymał oceny klasyfikacyjnej z praktyki zawodowej, szkoła zorganizuje zajęcia u pracodawców umożliwiające uzupełnienie programu praktycznego kształcenia.
  8. Zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych

    § 21

    1. Każdy uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
    2. (skreślony).
    3. Egzamin poprawkowy przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
    4. Egzamin poprawkowy przysługuje także uczniowi, który w wyniku egzaminu klasyfikacyjny otrzymał niedostateczną roczną ocenę. Prośbę o jego przeprowadzenie uczeń obowiązany jest złożyć na piśmie w ciągu siedmiu dni od dnia przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego.
    5. Jeżeli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają zastrzeżenia, co do procedury przeprowadzenia egzaminu poprawkowego zmieniającego roczną ocenę niedostateczną uzyskaną w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego mogą zgłosić je do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
    6. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej. Wyjątek stanowią zajęcia, dla których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń, wówczas egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych. Zadania egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji.
    7. Na pisemnej (praktycznej) i/lub ustnej części egzaminu uczeń ma prawo wyboru zestawu pytań.
    8. Egzamin w części ustnej nie powinien trwać dłużej niż 30 minut a w części pisemnej nie dłużej niż 60 minut. Wczęści ustnej uczeń ma 10 minut na przygotowanie się do odpowiedzi. Jeżeli egzamin składa się tylko z części praktycznej powinien trwać maksymalnie 90 minut.
    9. Zestawy zadań, zarówno w części ustnej jak i pisemnej (praktycznej) powinny się składać z 3-5 pytań (zagadnień) tak sformułowanych, aby możliwe było ich rozwiązanie w ustalonym czasie (ust. 6c) przez ucznia, którego wiedza i umiejętności odpowiadają wymaganiom na ocenę dopuszczający.
    10. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
    11. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w następującym składzie:
      1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
      3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

      Członkami komisji mogą być ponadto bez prawa głosu: wychowawca ucznia, doradca metodyczny (na wniosek egzaminatora) lub przedstawiciel Rady Rodziców (na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia).

    12. Nauczyciel, o którym mowa w ust.8 b., może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne (jeżeli nauczyciel ten zatrudniony jest w innej szkole – za zgodą jej dyrektora).
    13. Komisja, o której mowa w ust. 8 może na podstawie egzaminu poprawkowego:
      1. podwyższyć ocenę w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
      2. pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
    14. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, treść pytań egzaminacyjnych, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    15. Uczniowi, który w wyznaczonym terminie nie przystąpił do egzaminu poprawkowego z przyczyn usprawiedliwionych dyrektor szkoły może wyznaczyć dodatkowy termin, nie później niż do końca września.
    16. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
    17. Od ustalonego przez komisję stopnia niedostatecznego, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się w terminie pięciu dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, jeśli ocena ustalona została niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
    18. Dyrektor rozpatruje odwołania w terminie trzech dni i postanawia: oddalić odwołanie podając uzasadnienie lub wyznaczyć powtórny egzamin poprawkowy w przypadku stwierdzenia naruszenia niniejszych przepisów.
    19. Przy powtórnym egzaminie poprawkowym stosuje się odpowiednio przepisy ust. 5 – 11.
    20. Od oceny ustalonej w wyniku powtórnego egzaminu poprawkowego odwołanie nie przysługuje. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
  9. Zasady przeprowadzania egzaminów sprawdzających

    § 22

    1. Uczeń może zdawać egzamin sprawdzający (komisyjny) maksymalnie z dwóch przedmiotów pod warunkiem, że został oceniony niezgodnie z zasadami oceniania i klasyfikowania.
    2. Uczniowi przysługuje również prawo do egzaminu sprawdzającego w przypadku, gdy nie został powiadomiony przez nauczyciela o ocenie rocznej i dowiaduje się o niej w chwili otrzymania świadectwa.
    3. W wyniku egzamin sprawdzającego może być także zmieniona roczna ocena klasyfikacyjna zachowania, jeżeli była ustalona niezgodnie z przepisami prawa (§ 15).
    4. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną i umotywowaną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), zgłoszoną do dyrektora szkoły w ciągu siedmiu dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    5. Decyzję w sprawie przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego (komisyjnego) podejmuje dyrektor szkoły, powołując komisję i uzgadniając termin egzaminu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
    6. W skład komisji wchodzą:
      1. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący,
      2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
      3. dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
    7. Nauczyciel prowadzący zajęcia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje do komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z własnej szkoły lub innej szkoły w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    8. W wyniku egzaminu komisyjnego komisja może:
      1. podwyższyć ocenę w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
      2. pozostawić ocenę ustaloną przez nauczyciela w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
    9. Do przeprowadzania egzaminu sprawdzającego stosuje się odpowiednio § 21 ust. 5 i ust. 7 –
    10. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu komisyjnego jest ostateczna.
  10. Zasady promowania uczniów

    § 23

    1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, a w przypadku klasy programowo najwyższej kończy szkołę, jeśli otrzymał ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych objętych planem nauczania oceny co najmniej dopuszczające, z zastrzeżeniem § 17 ust. 10 – 11.
    2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że zajęcia te są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
    3. Uczeń może być za zgodą dyrektora szkoły promowany warunkowo w przypadku nie zaliczenia praktyki zawodowej w związku z usprawiedliwioną nieobecnością w miejscu odbywania praktyki.
    4. Uczeń może otrzymać promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych minimum 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem „z wyróżnieniem”. Uczeń może zostać również wyróżniony „Złotym Medalem Ucznia” oraz wpisem do „Złotej Księga Uczniów”, jeśli spełnił warunki określone w § 38 ust. 1 p. 8 Statutu „Zespołu”.
    5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne , religię albo etykę do średniej ocen, o której mowa w ust. 3 wlicza się także oceny roczne z tych zajęć.
    6. Absolwent może otrzymać świadectwo dojrzałości z wyróżnieniem. Może również otrzymać medal „Złoty Absolwent”, jeśli spełnia warunki określone w § 38 ust. 1 p. 8 Statutu „Zespołu”. Wyróżniony absolwent otrzymuje świadectwo dojrzałości z biało-czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem „z wyróżnieniem”.
    7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych o zasięgu powiatowym, wojewódzkim, krajowym otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim czy krajowym bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
    8. (skreślony).

    § 24 (skreślony).

  11. Ewaluacja Szkolnego Systemu Oceniania

    § 25

    1. Ocena funkcjonowania SSO będzie dokonywana pod koniec każdego roku szkolnego na podstawie pomiaru dokonanego poprzez ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów (ewentualnie rodziców). Badaniem będą objęte losowo wybrane po dwie klasy wybrane z każdego typu szkół.
    2. W celu dokonania ewaluacji zostanie powołana przez dyrektora szkoły grupa nauczycieli, która opracuje kwestionariusze ankiet i przeprowadzi badania. Stałymi elementami badania będą efektywność systemu oceniania, przejrzystość, zrozumiałość.
    3. Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się na posiedzeniu rady pedagogicznej po zakończeniu roku szkolnego.
    4. W ciągu całego roku szkolnego nauczyciele wpisują do zeszytu ewaluacji SSO uwagi i spostrzeżenia.
    5. Wyniki badania będą wykorzystane do wprowadzenia niezbędnych zmian w regulaminie oceniania. Zmiany te następują po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną zwykłą większością głosów.
  12. Postanowienia końcowe

    § 26

    1. Szkolny System Oceniania wchodzi w życie z dniem 09 listopada 2010r. roku, po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną, uzgodnieniu z Samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców.
    2. Traci moc Szkolny System Oceniania zatwierdzony w dniu 01 października 2008r..

    § 27

    Wszelkie zmiany w treści niniejszego Szkolnego Systemu Oceniania mogą być wprowadzane tylko w formie pisemnej i zgodnie z § 26.

     

    Przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 09 listopada 2010r

Copyright © 2010-2025 • Zespół Szkół nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie