W dniach 29 października, 4 i 21 listopada, 4 grudnia 2024 r. oraz 16 stycznia 2025 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wykładach prowadzonych przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Akademii Górniczo-Hutniczej. Wykłady przeznaczone były dla młodzieży klas maturalnych i przedmaturalnych, a ich tematyka dotyczyła zagadnień z zakresu ekonomii i finansów oraz sztucznej inteligencji. Wykłady odbyły się w formie on-line za pośrednictwem platformy MS Teams.
W dniach 29.10.2024 r. oraz 21.11.2024 r. uczniowie klas 1LA, 2TE, 3THE i 4TI uczesniczyli w wykładzie "Rozwijanie świadomości finansowej" prowadzonym przez dr inż. Sylwię Bednarek.
Są dwie trwałe rzeczy, które możemy dać w spadku naszym dzieciom: pierwsza to korzenie - druga to skrzydła. Tematu pieniędzy i ich znaczenia w dzisiejszym świecie nie da się odłożyć na odległe jutro. Umiejętności i przekonania związane z racjonalnym gospodarowaniem zasobami finansowymi są przede wszystkim wynoszone z domu (korzenie), a dopiero w późniejszym czasie mogą być rozwijane w szkole, na studiach oraz dorosłym życiu (skrzydła). Świadomość finansowa to połączenie wiedzy finansowej oraz pewnych zachowań i postaw nas, jako konsumentów.
Wykład prowadzony był w bardzo ciekawy i angażujący młodzież sposób z wykorzystaniem Kart Świadomości Finansowej.
W dniach 04.11.2024 r., 04.12.2024 r. oraz 16.01.2025 r. odbyły się wykłady pt. "Sztuczna inteligencja a osobliwość technologiczna" dla uczniów z klas 1LA, 1TL, 2LA, 2TI, 3LA, 3TI, 4TI, 5TI. Wykłady prowadził prof. Dmytro Svyetlichnyy.
Osobliwość technologiczna - lub po prostu osobliwość - to hipotetyczny punkt w przyszłości, w którym rozwój technologiczny staje się niekontrolowany i nieodwracalny, co powoduje nieprzewidywalne konsekwencje dla cywilizacji ludzkiej. Zgodnie z najpopularniejszą wersją hipotezy osobliwości, modelem eksplozji inteligencji, inteligentny agent nadający się do ulepszenia mógłby ostatecznie wejść w pętlę pozytywnego sprzężenia zwrotnego cykli samodoskonalenia, przy czym każde nowe, bardziej inteligentne pokolenie pojawiałoby się coraz szybciej, powodując szybki wzrost („eksplozja”) inteligencji, który ostatecznie doprowadziłby do powstania potężnej superinteligencji, jakościowo znacznie przewyższającej całą ludzką inteligencję.
Po wykładach uczniowie mieli możliwość krótkiej dyskusji z wykładowcami, jak również mogli zapoznać się z warunkami studiowania na Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.