Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wycieczki

Śladami Młodej Polski i Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
05-10-2022

5 października 2022 roku klasa 3C i 3L z wychowawcami: Panią Agnieszką Malec i panią Agnieszką Maciąg - Wojtanowską oraz panią Terczyńską uczestniczyły w wycieczce do Krakowa i wspaniałej lekcji języka polskiego na temat Młodej Polski oraz życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego.

Okres Młodej Polski to jeden z najważniejszych które nadały kształt dzisiejszemu Krakowowi, który z prowicjonalnego miasta, jakim dawna stolica Polski była prawie przez cały XIX wieku, stał się centrum kultury, polskości i nowoczesną metropolią pełną setek tysięcy turystów o każdej porze dnia i nocy.

Aby odczuć klimat epoki Młodej Polski odwiedziliśmy wiele wspaniałych miejsc związanych z bohemą młodopolskiego Krakowa, w którym czuć obecność Przybyszewskiego, Mehoffera, Wyspiańskiego, Boya-Żeleńskiego i innych wspaniałych twórców

Naszą lekcję języka polskiego w plenerze zaczęliśmy w Muzeum Krakowa „Rydlówce”, mieszczącym się w dworku w Bronowicach, w którym odbyło się w 1900 roku wesele Lucjana Rydla - krakowskiego poety i Jadwigi Mikołajczykówny - chłopki z Bronowic – bohaterów dramatu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.

Spacerem po Krakowskich Plantach od Akademii Sztuk Pięknych rozpoczęliśmy drugą część naszej wędrówki po magicznym Krakowie, który pomimo jesiennej już aury tętnił życiem tak jak w środku wakacji. Rozkoszując się ciepłem październikowego popołudnia z Placu Matejki, mijając Planty zawędrowaliśmy na ulicę Szpitalną pod Teatr im. Juliusza Słowackiego, w którym odbyła się premiera sztuki „Wesele”. Widzieliśmy domy, w których mieszkał Stanisław Wyspiański.

Zwiedziliśmy także zabytkowy Kościół Franciszkanów, nad którego wystrojem pracował Stanisław Wyspiański. W kościele podziwiać można polichromie i malowidła figuralne oraz witraże: Bóg Ojciec, Błogosławiona Salomea , Święty Franciszek i 4 Żywioły. Malowniczą i gwarną Grodzką przeszliśmy do Małopolskiego Centrum Informacji Turystycznej, w którym znajduje się Pawilon Wyspiańskiego. Można zobaczyć w nim witraże wykonane współcześnie, według projektu Mistrza.

Następnie udaliśmy się do teatru Bagatela na spektakl „Pomoc domowa” w reżyserii Pawła Pitery, do obejrzenia którego zachęcamy, bo warto!!!! Nie chcąc wyjawiać zbyt wiele szczegółów……Główna bohaterka sztuki pokojówka Nadia jest świadkiem romansów swoich chlebodawców, którzy żądając od niej dyskrecji, pozwalają jej drenować swoje portfele i barek. W spektaklu publiczność odnajdzie wszystkie chwyty klasycznej farsy, doskonale napisane dialogi i grę aktorską.

Wprawieni w znakomity humor przez świetną grę aktorską i pełni wrażeń po kilkugodzinnym spacerze uliczkami Krakowa szczęśliwie wróciliśmy do Jędrzejowa.