9 listopada o godzinie 13.00 w całej Polsce odbyły się zawody I stopnia (szkolne) XXXVI Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej pod hasłem „W świecie rosnącej inflacji. Wymiar mikro- i makroekonomiczny”. Obecna edycja olimpiady przyczyni się do poszerzenia wiedzy na temat zjawiska inflacji i jego konsekwencji, zarówno w ujęciu mikro-, jak i makroekonomicznym. Tym samym pozwoli ona lepiej zrozumieć uczniom, ale i nie tylko, sytuację, w której obecnie znajduje się wiele społeczeństw na świecie. W ramach zmagań olimpijskich uczestnicy zapoznali się z kluczowymi dla zrozumienia analizowanego problemu definicjami oraz związkami przyczonowo-skutkowymi. Omawiając problem zjawiska inflacji, nie można nie wspomnieć o wielkim wkładzie, jaki dla jego badania miały rozważania Mikołaja Kopernika. Jest to szczególnie ważne, gdyż w 2023 r. przypada 550 rocznica urodzin wybitnego ekonomisty.
Celem Olimpiady jest edukacja ekonomiczna młodzieży, umacnianie wiedzy o współczesnej gospodarce oraz wspieranie rozwoju uczniów szczególnie uzdolnionych. Przyjęta formuła Olimpiady ma na celu zarówno sprawdzenie zdobytej wiedzy ekonomicznej, jak i sprzyjanie rozwojowi samodzielnego myślenia. Uczniowie zdobywając tytuł finalisty olimpiady, oprócz nagród rzeczowych, mają możliwość uzyskania indeksu na najlepsze ekonomiczne uczelnie w kraju. Ponadto mają możliwość zwolnienia z części pisemnej egzaminu zawodowego.
Zawody szkolne mają charakter pisemny i składają się z trzech elementów:
W zawodach szkolnych zmagało się 15 uczniów z klas od drugiej do czwartej w zawodzie technik ekonomista. Najlepszymi okazały się dwie uczennice z klasy 4 ek – Joanna Staszczyk i Aleksandra Gębka. Zwyciężczynie etapu szkolnego wezmą udział w etapie okręgowym, który odbędzie się w Kielcach.