Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wycieczki

Praga - Bratysława - Wiedeń
22-06-2013

„Einmal sehen ist besser als hundertmal hören” czyli „Raz zobaczyć jest lepiej niż sto razy usłyszeć”. O aktualności tych słów mogli przekonać się uczniowie naszej szkoły, którzy w dniach 17-22 czerwca pod opieką nauczycieli mgr Katarzyny Szydłowskiej, mgr Karoliny Ganczarski oraz mgr Marcina Białka uczestniczyli w wycieczce do Pragi, Bratysławy i Wiednia.

Podczas pobytu wszystkie trzy europejskie stolice dały się poznać nie tylko od strony krajoznawczej, ale także kulturowo – historycznej. Po przyjeździe do Pragi młodzież z Konarskiego zwiedziła Kompleks Pałacowy Hradczany z Katedrą Św. Wita i Zamkiem Królewskim.

Podążając Złotą Uliczką uczniowie mogli poczuć jej mistyczną atmosferę. Wyobrażali sobie, co czuł Franz Kafka i Stanisław Przybyszewski wędrując perłą architektury renesansu w poszukiwaniu inspiracji.

Zwiedzający poznali też pasjonującą historię Mostu Karola, Bramy Prochowej i Małej Strany – dzielnicy bogatych kupców niemieckich z pięknymi barokowymi pałacami i kamienicami.

Kolejny dzień również obfitował w atrakcje architektoniczno – kulturalne. Uczestnicy wycieczki krocząc Placem Wacława mogli podziwiać jego pomnik oraz budynek Muzeum Narodowego. Podczas zwiedzania leżącej nad Wełtawą stolicy nie mogło zabraknąć także spaceru po Starym Mieście.

Zachwyt młodzieży wzbudził Ratusz ze słynnym zegarem ”Orloj”,Kościół Św. Mikołaja, Kościół Marii Panny oraz Pomnik Jana Husa.

Nie był to jednak koniec przewidzianych na ten dzień atrakcji, bowiem wieczorem udaliśmy się na spektakl „Kriżikowe Fontanny”. Obserwowaliśmy przeplatanie się piękna „tańczącej wody” z opowiedzianą przez tancerzy historią Romea i Julii.

W czwartek wyruszyliśmy do Wiednia, gdzie czekały nas 2 kolejne dni pełne wrażeń. Spacerując po Ringstrasse mogliśmy podziwiać Operę, Hofburg czyli zimową rezydencję cesarską Habsburgów. Uczniowie Konarskiego zobaczyli XIII-wieczny Dziedziniec Szwajcarski połączony renesansową Bramą Szwajcarską z największym placem wśród zabudowań Hofburga – In der Burg.

Naszą uwagę przykuła tablica upamiętniająca zwycięstwo Jana III Sobieskiego nad Turkami.

Mieliśmy także okazję podziwiać gmach austriackiego parlamentu, Ratusz oraz podążając głównym daptakiem Graben Strasse obejrzeć Kolumnę Morową (Pestsӓule), którą wniosła ludność w podziękowaniu za ocalenie przed morowym powietrzem.

Będąc w Wiedniu nie mogliśmy przejść obojętnie obok Katedry Św. Szczepana, o której mówi się, że jest sercem i duszą austriackiej stolicy. Świątynia kryje liczne dzieła sztuki gotyckiej oraz barokowej m.in. gotycki Ołtarz z Wiener Neustadt.

Społeczność uczniowska zobaczyła także Kaisergruft (Krypta Cesarska), w której spoczywają Habsburgowie począwszy od 1633 roku. W dziesięciu pomieszczeniach znajduje się 146 sarkofagów, które reprezentują zmienne tendencje architektoniczne. Do tych pierwszych zalicza się sarkofagi Marii Teresy i Franciszka Lotaryńskiego.  Zwiedzanie Wiednia nie mogłoby obyć się bez wizyty w tak ważnym dla Polaków miejscu jak wzgórze Kahlenberg, skąd w 1683 Jan III Sobieski dowodził zwycięską bitwą z Turkami o Wiedeń. Oprócz tablicy upamiętniającej zasługi naszego króla, znajduje się tu również tablica stanowiąca pamiątkę wizyty papieża Jana Pawła II w 1983 roku, złożoną w ramach obchodów 300-tnej rocznicy zwycięskiej bitwy.

Po pełnym wrażeń dniu ruszyliśmy w podróż do Bratysławy. Stołeczne miasto powitało nas pięknym krajobrazem oraz podobnie jak dwie pozostałe stolice słoneczną pogodą. Wieczorem udaliśmy się na spacer po Starym Mieście, gdzie delektowaliśmy się widokiem Fontanny Rolanda oraz Starym Ratuszem. Mijaliśmy także Pałac Prezydencki i fontannę w kształcie kuli ziemskiej.

Ostatni dzień stanowił uwieńczenie wyprawy po europejskich stolicach. Cel zwiedzania stanowiła rezydencja letnia cesarzowej Sisi, czyli pałac Schönbrunn.

Uczniowie naszej szkoły podziwiali roztaczający się wokół pałacu czarujący krajobraz parkowo- ogrodowy z rzymskimi ruinami, fontanną Neptuna i obeliskiem w tle.

Także  pomnik sprawiedliwej wojny, która doprowadziła do pokoju zwany  Glorietą wzbudził ciekawość uczestników wycieczki.

Liczący 1441 komnat pałac zaskoczył nas utrzymanymi w stylu rokoko wnętrzami. Zwiedziliśmy m. in. komnaty mieszkalne i gabinety cesarza Franciszka Józefa, Salę Lustrzaną, w której koncertował Mozart jako sześcioletnie cudowne dziecko. Mieliśmy także okazję zobaczyć Okrągły Gabinet Chiński, gdzie Maria Teresa odbywała tajne konferencje oraz Pokój Milionowy. Gościliśmy ponadto w Wielkiej Galerii, w której tańczono podczas Kongresu Wiedeńskiego w latach 1814-15, a dziś odbywają się tu spotkania przy wyjątkowych okazjach. Tego dnia czekała nas jeszcze jedna niespodzianka w postaci Hunderwasserhaus – czyli Domu Hunderwassera.

Jedno z najsłynniejszych dzieł architektonicznych Friedensreicha Hundertwassera zachwyciło uczniów brakiem linii prostych i regularności. Koncepcją twórcy było nawiązanie dialogu z przyrodą jako równoważnym partnerem człowieka – na tarasach, balkonach i w innych niespodziewanych miejscach rośnie wiele roślin.

Niestety wszystko co dobre szybko się kończy, dlatego w godzinach wieczornych musieliśmy pożegnać stolicę Austrii. Wyposażeni we wspaniałe humory oraz ogrom niezapomnianych wrażeń szczęśliwie zawitaliśmy do Jędrzejowa. Pobyt w  Pradze, Bratysławie i Wiedniu  na pewno  zapisze się w naszej pamięci w sposób wyjątkowy.