Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Wycieczki

Klasy 1L i 3I w królewskim mieście Krakowie
13-06-2017

„Gdy chcesz wiedzieć, co to chowa

Nasza przeszłość w swoim łonie

Jako stara sława płonie,

To jedź bracie do Krakowa.

Gdy chcesz wiedzieć, co światowa

Kuchnia, dama, świat ochoczy

Gładkie słówka, piękne oczy

To jedź bracie do Krakowa.”

13 czerwca 2017 roku klasy 1L i 3I wraz z opiekunami: panią Agnieszką Malec, panem Grzegorzem Ryńskim i panią Agnieszką Maciąg-Wojtanowską wybrały się na wspaniałą wycieczkę do jednego z najpiękniejszych miast na świecie – urokliwego Krakowa, który od setek lat czaruje magią swoich uliczek, skwerów i pomników.

Tradycyjnie trasę naszej wędrówki po Krakowie wyznaczył trakt Drogi Królewskiej. Zwiedzanie Krakowa rozpoczęliśmy od Plant i Murów Obronnych Barbakan. Następnie ulicą Floriańską dotarliśmy na Rynek Główny, na którym zwiedzaliśmy Sukiennice z Wieżą Ratuszową oraz Kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza. Wysłuchaliśmy również hejnału.

Wyjątkowo smakowały nam lody na krakowskim Rynku, na którym mieszają się smaki krakowskich bajgli, kebabów i innych wyśmienitych potraw, a także języki pochodzące ze wszystkich krańców świata… A samo przebywanie na Rynku Głównym w Krakowie mogłoby stanowić cel niejednej wycieczki szkolnej. Tyle tu kolorów, smaków i zapachów…

Następnie ulicą Grodzką podążyliśmy w kierunku Wzgórza Wawelskiego i Katedry Krakowskiej, mijając po drodze wspaniałe przykłady architektury sakralnej: romański Kościół św. Andrzeja oraz barokowy Kościół św. Piotra i Pawła.

Odwiedziliśmy Wawel - dumną siedzibę i miejsce wiecznego pochówku królów i bohaterów, którzy swą potęgą i sławą przyczynili się do wielkości naszego kraju. Podziwialiśmy Zamek i jego dziedzińce, które zachwycały nasze oczy pięknem i okazałością, a także rozkoszowaliśmy się widokiem potężnych wież sięgających błękitu. Odwiedziliśmy również Smoka Wawelskiego – naszego starego przyjaciela z czasów dziecięcych. A i Wisła „puszczała w naszym kierunku oczko”, zachęcając nas do odwiedzin w czasie nadchodzących wakacji.

W drodze powrotnej na Stare Miasto z zadumą patrzyliśmy na słynne Okno Papieskie. Tak wiele to miejsce znaczy dla nas Polaków.

Następnym celem naszego spaceru było Collegium Novum, główny budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym mieści się siedziba rektora, dziekanaty wydziałów i sale wykładowe. To w tym budynku nadawane są doktoraty honorowe.

Nie zapomnieliśmy zwiedzić Collegium Maius – najstarszego budynku uniwersyteckiego w Polsce, w którym mieści się obecnie Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pierwsza część naszej wycieczki przyniosła nam wiele duchowych wrażeń zgodnie ze słowami: „Kto chce poznać duszę Polski – niech jej szuka w Krakowie, zaklętą w kamienie i obrazy.”

Ostatnim punktem naszej wyprawy był spektakl w Teatrze Bagatela.

Kto zabił? Sam wytypuj! Z tym zadaniem musieli się zmierzyć uczniowie klas 1L i 3I, którzy uczestniczyli w znakomitej komedii pt. „Szalone nożyczki”. Jest to kolejna wspaniała, która została wpisana do Światowej Księgi Rekordów Guinnesa dla najdłużej utrzymującego się w repertuarze spektaklu, który nie jest musicalem.

Fabuła sztuki wydawać by się mogła banalna… Zbrodnia w krakowskim salonie fryzjerskim, czterech podejrzanych, dwóch policjantów, narzędzie zbrodni i…… cała widownia świadków!

Kiedy nagle w trakcie spektaklu na widowni zapaliły się światła i okazało się, że amator tradycyjnego golenia brzytwą to policjant (obłędny w tej roli Łukasz Żurek – znany starszemu pokoleniu z wielu ról, między innymi z telewizyjnej „Ballady w Kopydłowie”), który zaczyna przesłuchiwać świadków!!! i sprawdza tym samym nasze zdolności percepcyjne… sztuka stała się w tym momencie niebywałą przygodą.

Jak się okazało zadaniem widzów było zapamiętanie jak najwięcej szczegółów, o czym wcześniej nie wiedzieliśmy oczywiście. Improwizowana gra aktorska miała pokazać, że interakcja z widzami tworzy spektakl i jego przebieg zależy właśnie od widzów. Spektakl był doskonałą zabawą, w której można brać udział wielokrotnie! Udział w nim potwierdził dobitnie słowa, iż „Nieodłącznym elementem teatru jest publiczność, pełni bardzo ważną rolę w spektaklu. Bez niej nie ma teatru. Teatr tworzy się dopiero w relacji sceny z widownią, w przytomności widza”. /Autor: Temida Stankiewicz-Podhorecka, wykład „O kondycji współczesnego teatru”, WSKSiM, Toruń 30 marca 2011/

Strudzeni całodziennym spacerem, ale w doskonałych humorach i żądni kolejnym cudownych wrażeń wróciliśmy bezpiecznie do Jędrzejowa.