Rozwój organizacyjny Studium Nauczycielskiego
Początek lat osiemdziesiątych był w polskiej oświacie okresem, w którym odczuwalny był brak nauczycieli nauczania początkowego, jak również wymogi Ministerstwa Oświaty i Wychowania zmuszały uczących nauczycieli do podnoszenia swoich kwalifikacji. Była więc potrzeba kształcenia nauczycieli nauczania początkowego i doskonalenia zawodowego nauczycieli uczących w klasach I – III. Dlatego też, w roku szkolnym 1984/85 Studium Wychowania Przedszkolnego w Jędrzejowie przekształcono w Studium Nauczycielskie.
31 sierpnia 1984 roku na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły Irena Koniusz poinformowała o przemianowaniu dotychczasowego Studium Wychowania Przedszkolnego w Studium Nauczycielskie w oparciu o zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania w sprawie:
Instrukcja dotycząca organizacji kształcenia i wychowania w roku szkolnym 1984/85 wydana była w Dzienniku Urzędowym MOiW z dnia 27 lutego 1984 roku.
Studium, utworzone dokładnie na bazie poprzedniej szkoły, zajmowało ½ budynku położonego przy ulicy 11 Listopada 37. W drugiej części mieściło się Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja. Ogólna powierzchnia użytkowa budynku, którą zajmowało studium wynosiła 1335 m2. Na parterze znajdowały się dwa pomieszczenia administracyjne i 2 klaso-pracownie, tutaj również mieściła się bardzo dobrze wyposażona pracownia do zajęć z wychowania technicznego. Na I piętrze: gabinet dyrektora, pokój nauczycielski i 5 klaso-pracowni. Na II piętrze: gabinet wicedyrektorów i 5 klaso-pracowni. Na III piętrze, które zostało dobudowane dzięki staraniom dyrektora Studium Wychowania Przedszkolnego – Romana Ciechanowskiego, było 8 dużych klaso-pracowni. Na II i III piętrze znajdowały się sanitariaty i pomieszczenia socjalne.
Szkoła dysponowała następującymi pracowniami: pracownia informatyczna, 2 pracownie plastyczne, 3 klaso- pracownie języka polskiego, 2 pracownie muzyczne, po jednej: matematyczna, fizyczna, chemiczna, języka rosyjskiego, języka angielskiego, pedagogiczna, nauczania początkowego, biologiczna, geograficzna, historyczna. Wszystkie pracownie były dość dobrze wyposażone. Pod szczególnym nadzorem, a zarazem opieką były pracownie w których nauczano przedmiotów kierunkowych. Dużo pomocy w ramach zajęć i praktyki pedagogicznej wykonywali studenci. Do wspólnego użytku był przeznaczony kompleks sportowy: boiska do piłki nożnej, siatkowej i bardzo duża, jak na tamte czasy, sala gimnastyczna z szatniami dla uczniów i zapleczami dla nauczycieli. Nasi uczniowie i słuchacze mieli możliwość korzystania z biblioteki liceum ogólnokształcącego. Mimo wydawałoby się dobrych warunków do nauczania, były problemy. Chętnych do zawodu nauczycielskiego było dość dużo, każdego roku było bardzo dużo kandydatów, których nabór był ograniczony nie tylko predyspozycjami, ale również warunkami lokalowymi. Nie było możliwości utworzenia większej ilości klas, dlatego klasy były tak liczne ( od 40 do 45 uczniów w klasie). Konsekwencją tego była wielka ciasnota w salach lekcyjnych, duże grupy na zajęciach, które wymagały podziału (gra na instrumencie, wychowanie techniczne, wychowanie plastyczne, wychowanie fizyczne, przysposobienie obronne), brak możliwości dobrego kontaktu z każdym uczniem, brak możliwości zindywidualizowania pracy z uczniami.
Bardzo dużą zaletą szkoły był internat. Dzięki temu do szkoły przychodziła młodzież z całego województwa i nie tylko. Warunki w internacie były bardzo dobre, odpowiadały wszystkim normom postawionym przez władze oświatowe i stację sanitarno - epidemiologiczną.
Internat Studium Nauczycielskiego był zawsze internatem przodującym, pod względem organizacji nauki własnej, opieki dydaktyczno – wychowawczej, organizacji zajęć obowiązkowych z wychowankami, czystości, wystroju, pracy samorządowej młodzieży, czytelnictwa prasy i książek oraz smakowitości kaloryczności przyrządzanych posiłków. Internat nie był w stanie zaspokoić potrzeb pod względem ilości miejsc. W internacie mieszkało około 360 osób, na stancjach około 130. W studium uczniowie otrzymywali pomoc materialna w postaci stypendium socjalnego. Dawało to dużą szansę uczniom mającym złą sytuację materialną rodziny, na zdobycie upragnionego zawodu poza miejscem zamieszkania, były również stypendia naukowe - za bardzo dobre wyniki w nauce.
Poniższa tabela przedstawia wykaz liczby stypendium socjalnego w latach 1984-1992.
Wyszczególnienie/rok | 1984/85 | 1985/86 | 1986/87 | 1987/88 | 1988/89 | 1989/90 | 1990/91 | 1991/92 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba pełnych stypendiów | 220 | 240 | 240 | 49 | 31 | 25 | 34 | 30 |
Liczba stypendiów | 320 | 358 | 358 | 210 | 120 | 50 | 34 | 30 |
Następna tabela przedstawia liczbę uczniów mieszkający w internacie w latach 1984-1992.
Rok szkolny | Liczba mieszkańców internatu |
---|---|
1984/85 | 325 |
1985/86 | 340 |
1986/87 | 300 |
1987/88 | 353 |
1988/89 | 330 |
1989/90 | 350 |
1990/91 | 350 |
1991/92 | 330 |
W roku szkolnym 1984/85 utworzono w internacie podręczną bibliotekę. Biblioteka dość szybko się rozwijała i w roku szkolnym 1985/86 posiadała już ponad 2500 woluminów, wiele periodyków prasy oraz dużą i ładna czytelnię. Swą działalnością w znacznym stopniu zaspakajała potrzeby całej młodzieży naszej szkoły, a w okresie ferii i wakacji służy nauczycielom- słuchaczom wydziału zaocznego. W roku 1985/86 Urząd Wojewódzki w Kielcach Kuratorium Okręgu Szkolnego przyznało ½ etatu bibliotekarza.
Z chwilą powstania Studium Nauczycielskiego dokonywano naboru kandydatów po szkole podstawowej na kierunek wychowanie przedszkolne. Nauka trwała 6 lat. Uczniowie po ukończeniu czterech lat składali egzamin dojrzałości i mogli odejść ze szkoły jako absolwenci szkoły średniej bez uzyskania zawodu lub pozostawali na 2 lata i po ich ukończeniu otrzymywali dyplom uprawniający do nauczania w placówkach opiekuńczo wychowawczych i przedszkolach.
Dla absolwentów liceum ogólnokształcącego nauka na kierunku nauczanie początkowe trwała 2 lata. Funkcjonował również wydział dla pracujących – studia zaoczne.
Zestawienie uczniów i oddziałów na podbudowie programowej szkoły podstawowej
kierunek wychowanie przedszkolne w latach 1984-1993
Rok szkolny | Klasy | Ogółem | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I rok | II rok | III rok | IV rok | V rok | VI rok | |||||||||
O | U | O | U | O | U | O | U | O | U | O | U | O | U | |
1984/85 | 3 | 118 | 3 | 88 | 2 | 69 | 3 | 77 | 3 | 75 | 3 | 77 | 17 | 504 |
1985/86 | 3 | 120 | 3 | 118 | 3 | 86 | 2 | 62 | 3 | 71 | 2 | 71 | 16 | 528 |
1986/87 | 3 | 92 | 3 | 120 | 3 | 114 | 3 | 86 | 2 | 39 | 2 | 65 | 17 | 522 |
1987/88 | 4 | 138 | 3 | 96 | 3 | 118 | 3 | 110 | 2 | 52 | 1 | 35 | 16 | 549 |
1988/89 | 3 | 125 | 4 | 142 | 3 | 91 | 3 | 117 | 1 | 47 | 1 | 45 | 15 | 567 |
1989/90 | 5 | 190 | 3 | 128 | 4 | 138 | 3 | 92 | 1 | 36 | 1 | 36 | 17 | 620 |
1990/91 | 4 | 155 | 5 | 192 | 3 | 129 | 4 | 136 | 1 | 20 | 1 | 29 | 18 | 661 |
1991/92 | - | - | 4 | 158 | 5 | 194 | 3 | 123 | - | - | 1 | 18 | 13 | 493 |
1992/93 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 38 | 1 | 38 |
O - ilość oddziałów
U - ilość uczniów
Liczba oddziałów i uczniów dwuletniego studium na podbudowie liceum ogólnokształcącego
w latach 1984-1993 w systemie dziennym
kierunek nauczanie początkowe
Rok szkolny | Klasy | Ogółem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I rok | II rok | |||||
O | U | O | U | O | U | |
1984/85 | 4 | 130 | 3 | 88 | 7 | 218 |
1985/86 | 2 | 93 | 4 | 127 | 6 | 220 |
1986/87 | 3 | 98 | 3 | 83 | 6 | 238 |
1987/88 | 3 | 109 | 3 | 116 | 6 | 225 |
1988/89 | 4 | 128 | 3 | 105 | 7 | 233 |
1989/90 | 4 | 139 | 4 | 126 | 8 | 265 |
1990/91 | 4 | 178 | 4 | 137 | 8 | 215 |
1991/92 | 3 | 112 | 4 | 175 | 7 | 287 |
1992/93 | - | - | 2 | 96 | 2 | 96 |
Liczba oddziałów i ilość uczniów w latach 1985-1993 na kierunku wychowanie plastyczne.
Rok szkolny | Klasy | Ogółem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I rok | II rok | |||||
O | U | O | U | O | U | |
1985/86 | 1 | 34 | - | - | 1 | 34 |
1986/87 | 1 | 22 | 1 | 32 | 2 | 61 |
1987/88 | 1 | 31 | 1 | 20 | 2 | 59 |
1988/89 | 1 | 26 | 1 | 30 | 2 | 56 |
1989/90 | 1 | 30 | 1 | 26 | 2 | 56 |
1990/91 | 1 | 24 | 1 | 29 | 2 | 53 |
1991/92 | 1 | 28 | 1 | 24 | 2 | 52 |
1992/93 | - | - | 1 | - | - | - |
Liczba oddziałów i ilość uczniów na kierunku wychowanie muzyczne w latach 1988-1992
Rok szkolny | Klasy | Ogółem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I rok | II rok | |||||
O | U | O | U | O | U | |
1988/89 | 1 | 26 | - | - | 1 | 26 |
1989/90 | 1 | 27 | 1 | 25 | 2 | 52 |
1990/91 | 1 | 24 | 1 | 26 | 2 | 50 |
1991/92 | 1 | 25 | 1 | 23 | 2 | 48 |
Wykaz oddziałów i studentów na kierunku - praca technika
Rok szkolny | Klasy | Ogółem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I rok | II rok | |||||
O | U | O | U | O | U | |
1991/92 | 1 | 26 | - | - |
Jak widać z powyższej tabeli kierunek praca technika trwał tylko jeden rok. Studenci tego kierunku zostali w roku szkolnym 1991/92 dołączeni do kierunku nauczanie początkowe i w ten sposób powstał kierunek; nauczanie początkowe z techniką.
Studenci po każdym semestrze zdawali egzaminy z nauczanych przedmiotów związanych bezpośrednio z przygotowaniem merytorycznym do podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela. Na koniec pisali pracę dyplomową i jej obrona była podstawą ukończenia i otrzymania dyplomu Studium Nauczycielskiego. Pisanie pracy było wspierane przez seminarium prowadzone przez nauczycieli uczących przedmiotów z których można było pisać pracę dyplomową.
Studium Nauczycielskie zapewniało wyspecjalizowaną kadrę pedagogiczną do nauczania w klasach 1-3, wychowania plastycznego, muzycznego i technicznego.
Nauczyciele pracujący mieli możliwość poszerzenia zakresu swojej wiedzy jak również podniesienia kwalifikacji na wydziale dla pracujących. Wydział dla pracujących funkcjonował od 1975 roku. Cieszył się dużym powodzeniem. Potrzeby środowiska nauczycielskiego w tej dziedzinie obrazuje poniższa tabela:
Liczba osób studiujących na wydziale zaocznym w Studium Nauczycielskim w latach 1984-1992
Rok szkolny | Studia zaoczne | ||
---|---|---|---|
Liczba słuchaczy | Liczba oddziałów | ||
Nauczanie początkowe | Wychowanie przedszkolne | ||
1984/85 | 320 | 2 | 6 |
1985/86 | 369 | 4 | 5 |
1986/87 | 245 | 2 | 3 |
1987/88 | 247 | 5 | 1 |
1988/89 | 357 | 7 | - |
1989/90 | 430 | 7 | - |
1990/91 | 284 | 4 | - |
1991/92 | 360 | 4 | - |
W latach 1984 – 1988 oddział na wydziale zaocznym liczył około 40 osób, a w latach 1989 – 1992 od 50 – 60 osób.
Na czele Studium Nauczycielskiego stał Dyrektor, który kierował procesem dydaktyczno-wychowawczym, organizował i kontrolował pracę nauczycieli i innych osób zatrudnionych w Studium. Był przełożonym wszystkich pracowników Studium.
W Studium działała Rada Pedagogiczna, która była stałym organem kolegialnym szkoły powołanym do rozpatrywania, opracowywania i rozstrzygania statutowych zadań dotyczących ogólnych spraw dydaktycznych, wychowawczych i administracyjnych Studium Nauczycielskiego oraz opiniowania zagadnień zleconych przez władzę szkolną lub wysuniętych przez Dyrektora. Dyrektor miał dwóch zastępców: jeden z nich był odpowiedzialny za pion kształcenia ogólnokształcącego i sprawy wychowawcze w szkole, drugi z wydział zaoczny, nadzór nad organizacja praktyk zawodowych, które organizował kierownik praktyk.
W skład Rady Pedagogicznej Studium wchodziło średnio od 45 – 55 nauczycieli.
Wykaz nauczycieli według nauczanych przedmiotów, pracujących w Studium Nauczycielskim w poszczególnych latach
Nazwisko i imię | Nauczany przedmiot | 1984/85 | 1985/86 | 1986/87 | 1987/88 | 1988/89 | 1989/90 | 1990/91 | 1991/92 | 1992/93 | 1994/95 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sielska Joanna | Biologia, Chemia | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Mróz Bożena Od 1989 r Smorąg Bożena |
X | X | X | X | X | ||||||
Budziosz Zbigniew | Chemia, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Fotografia | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Biskup Małgorzata | Fizyka | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Sulerz Czesław - kierownik internatu | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Ruszniak Elżbieta | Geografia, wybrane zagadnienie z geografii i biologii | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Zimoląg Jolanta Od 1989 roku Grzelec Jolanta |
Historia, Filozofia, Wiedza społeczeństwie | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Pomorska Olga | X | X | X | X | X | X | |||||
Prusek Adolf | X | X | X | X | |||||||
Blicharska Aniela | J. francuski | X | X | X | X | X | |||||
Jakubczyk Jolanta | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Muszynski Hieronim | X | ||||||||||
Bech Janina od 1988r. Żubrowska Janina |
J. rosyjski | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Błaszkiewicz Barbara | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Kozłowska Zuzanna | X | X | X | X | X | ||||||
Miklasińska Ewelina | X | X | |||||||||
Kozłowski Bolesław | X | ||||||||||
Balińska Elżbieta | J. polski, Podstawy nauki o języku, literatura dla dzieci | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Maciąg Wanda | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Rosołowska Emilia | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Wielińska Anna | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Sulerz Wiesława | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Kurkowski Leszek | Kompozycja, malarstwo, rysunek, rzeźba, wybrane zagadnienia z dekoracji, rysunek techniczny | X | |||||||||
Ziębicki Wiesław | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Adamczyk Krystyna | Matematyka | X | X | X | X | X | X | X | |||
Gajda Danuta | Matematyka | X | X | X | X | ||||||
Błońska Krystyna | Matematyka, Podstawy nauczania początkowego matematyki | X | X | X | X | X | X | X | |||
Wypych Bogusława | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Beer Danuta | Metodyka nauczania początkowego | X | X | X | X | X | X | X | |||
Jagusiak Helena | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Kosakowska Iwona | X | X | X | ||||||||
Świerczyńska Lucyna | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Blicharska Mirosława | Metodyka plastyki | X | X | X | X | ||||||
Kasperek Zenobia | Pedagogika | X | X | X | |||||||
Kitlińska Wiesława - wicedyrektor | Pedagogika przedszkolna, pedagogika | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Stankiewicz Janusz - wicedyrektor | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Kowalska Jadwiga | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Kozłowska Jadwiga | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Koniusz Irena –dyr. | X | X | X | X | X | X | |||||
Mędrek Emilia | Praca technika z metodyką | X | X | ||||||||
Gajda Krzysztof | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Zasada Anna | Propedeutyka nauki o społ. historia | X | X | X | X | X | |||||
Krzysztofik Władysław | Przysposobienie obronne | X | |||||||||
Lentner Alicja | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Wątor Jan | X | ||||||||||
Luboń Irena – Jamro | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Ks.Pituła Bronisław | Religia | X | X | X | X | ||||||
Ks. Szlachta Tadeusz | X | X | X | ||||||||
Ks. Zieliński Stanisław | X | X | X | X | |||||||
Sputo Krystyna | Rysunek techniczny, technologia | X | |||||||||
Świerczyński Tadeusz - dyr. od lutego 1987 r. | Wybrane zagadnienia z filozofii i socjologii | X | X | X | X | X | |||||
Czerwiński Gustaw | X | ||||||||||
Mędryk Ryszard | Wychowanie muzyczne - gra na akordeonie, gra na pianinie, muzyka z metodyką | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Sęk Wacław | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Zugaj Józef | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Zielińska Sabina | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Pabiańczyk Wiesława | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Iwański Waldemar | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
Lato Teresa | X | X | X | X | X | ||||||
Kaczmarek Barbara | |||||||||||
Hryniewiecka Jadwiga | Wychowanie fizyczne | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Orlef Maria | X | X | X | X | X | X | X | ||||
Rosołowski Andrzej | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Rdzeń Barbara | Wychowanie plastyczne, plastyka z metodyką, Wiedza o sztuce | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Dryja Marianna | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
Ciechanowska Małgorzata | Wychowanie techniczne, Praca technika z metodyką | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
Jak wynika z powyższej tabeli w pierwszym roku funkcjonowania studium było 46 pedagogów, w następnych latach liczba nauczycieli oscylowała w granicach 50. Niektórzy z nauczycieli( szczególnie uczący przedmiotów zawodowych) nie uczyli na pełnych etatach, w zależności od potrzeb zatrudniani byli na godziny. Dwa ostatnie lata, to lata, w których wykańczano nauczanie klas studium nauczycielskiego dlatego uczyło już niewielu nauczycieli, pozostali podjęli pracę w nowej szkole: Zespole szkół Ekonomicznych. Inni, by tam uczyć musieli się przekwalifikować ( mowa tu o nauczycielach przedmiotów zawodowych).
Zobacz też: Przebieg działalności studium