Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne

 

Strona główna Wydarzenia i aktualnościProgram SKKT

 

     

 

PROGRAM SZKOLNEGO KOŁA KRAJOZNAWCZO-TURYSTYCZNEGO

 

1. Wstęp

 

Szkolne Koło Krajoznawczo – Turystyczne w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Jędrzejowie działa w oparciu o niniejszy, zaaprobowany przez członków oraz Radę Pedagogiczną program.

Czas realizacji programu obejmuje jeden rok nauki.

Zajęcia SKKT przeznaczone są dla uczniów klas drugich i trzecich, ponieważ równolegle na lekcjach geografii omawiane są treści dotyczące Polski.

 

2. Ogólna charakterystyka programu

 

Nabór do Szkolnego Koła Krajoznawczo – Turystycznego odbywa się na zasadzie dobrowolności.

Przystępując do SKKT uczeń zobowiązuje się uczestniczyć w zebraniach, imprezach i pracach podejmowanych przez koło.

Każdy uczeń ma możliwość rozwijania własnych zainteresowań turystycznych.

 

3. Sposoby realizacji programu

 

Program będzie realizowany na dodatkowych zajęciach dla uczniów klas drugich i trzecich w ZSP Nr 1. Spotkania odbywać się będą co tydzień i trwać 45 minut. Działania SKKT skorelowane są z pracą na lekcjach geografii.

 

4. Cele ogólne

 

Podstawowym celem SKKT jest rozwijanie wśród członków zainteresowań turystycznych i krajoznawczych, poznawanie obiektów przyrodniczych Polski, jej tradycji, kultury oraz pogłębianie wiedzy o własnym regionie.

 

5. Cele i zadania szczegółowe

 

● poznawanie obiektów przyrodniczych i kulturowych o dużych walorach poznawczych,

● pogłębianie wiedzy o własnym regionie, dziedzictwie kulturowym regionu, tradycji, zabytkach kultury i historii,

● wytwarzanie bliskich więzi ze środowiskiem regionu poprzez piesze wędrówki,

● organizowanie konkursów o tematyce regionalnej,

● upowszechnianie form aktywnego wypoczynku i podnoszenie sprawności fizycznej,

● redagowanie gazetki ściennej przybliżającej uczniom najciekawsze zakątki naszego kraju i regionu,

● organizacja wycieczek oraz aktywne w nich uczestniczenie,

● opracowanie albumów dotyczących miejsc najbardziej atrakcyjnych turystycznie w kraju i regionie,

● upowszechnianie czytelnictwa, czasopism, programów telewizyjnych oraz stron www o tematyce krajoznawczej i turystycznej,

● wdrażanie do przestrzegania zasad ochrony przyrody, propagowanie zachowań proekologicznych.

 

6. Formy pracy

 

1. Zajęcia w sali lekcyjnej:

a) organizacyjne- poświęcone organizacji prac koła, wycieczki, rajdu,

b) popularnonaukowe – poświęcone przygotowaniom do konkursów, zagadnieniom związanych z opracowaniem albumów, redagowaniem gazetki,

c) ćwiczeniowe – wykorzystujące wiedzę w praktyce ( konkursy, ćwiczenia itp.)

 

2. Zajęcia terenowe:

a) wycieczki krajoznawcze, rajdy piesze,

b) ćwiczeniowo – praktyczne- wykorzystujące wiedzę praktyczną poza szkołą, np. orientacja w terenie,

c) prace w terenie- czynności badawcze prowadzone na obszarze gminy Jędrzejów.

 

7. Metody pracy

 

- operatywna – analiza map, rysunków, wykresów, tabel, danych statystycznych, praca z mapą, tekstem,

- praktyczna – obserwacja i badania w terenie, wycieczki, ćwiczenia rysunkowe, obliczeniowe,

- eksponująca – pokaz, film,

- podająca – pogadanka, odczyt uczniowski, opis, instrukcja,

- aktywizująca – gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna,

- kreatywna – burza mózgów

 

8. Treści programowe

 

1. Spotkanie organizacyjne

- wybór zarządu,

- zatwierdzenie planu pracy SKKT,

2. Udział w Sprzątaniu Świata,

3. Prace związane z redagowaniem gazetki,

- upowszechnianie czytelnictwa czasopism, stron www, wydawnictw o tematyce turystycznej i krajoznawczej,

4. Gry i zabawy edukacyjne

- rozwiązywanie krzyżówek o tematyce krajoznawczej,

5. Zajęcia terenowe

- orientowanie się w terenie bez pomocy mapy,

- orientowanie się w terenie za pomocą mapy,

6. Gleby najbliższej okolicy

- wykonanie odkrywki glebowej,

- sporządzenie profilu glebowego

7. Pokaz filmów i foliogramów dotyczących geografii Polski

- problemy wielkich miast,

- przegląd regionów rolniczych Polski,

- wpływ przemysłu na środowisko przyr. Polski,

- zróżnicowanie etniczne i religijne ludności Polski,

8. Wycieczka po Jędrzejowie,

- zwiedzanie Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie,

- zwiedzanie Klasztoru Cystersów

9. Organizacja pracy nad realizacją albumów dotyczących miejsc najbardziej atrakcyjnych turystycznie w Polsce,

- wybór regionów ,

- przydział pracy,

- pokaz filmów video prezentujących regiony turystyczne w Polsce,

10. Rajd po Górach Świętokrzyskich,

- opracowanie regulaminu i trasy rajdu,

- wdrażanie uczniów do roli przewodników na wybranych odcinkach zwiedzania,

11. Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu na temat znajomości zabytków województwa świętokrzyskiego,

12. Skały i minerały Polski (w tym woj. świętokrzyskiego),

- pokaz skał i minerałów,

13. Wycieczka autokarowa 3 – dniowa w Tatry

- opracowanie regulaminu i trasy wycieczki,

- zapoznanie z formami obsługi ruchu turystycznego, zwłaszcza z pracą przewodników,

14. Pokaz foliogramów związanych z rzeźbą powierzchni Polski.

 

9. Przewidywane osiągnięcia uczniów

 

W ramach przeprowadzonych zajęć SKKT uczeń osiągnie następujące umiejętności:

 

poszerza wiedzę na temat Polski,

zna własny region, jego historię i tradycje,

właściwie posługuje się mapą w różnych sytuacjach,

trafnie interpretuje dane statystyczne,

właściwie analizuje wykresy i diagramy,

dba i troszczy się o stan środowiska przyrodniczego,

upowszechnia formy aktywnego wypoczynku,

promuje region, w którym mieszka,

pogłębia wiedzę z różnych dziedzin życia,

upowszechnia turystykę i krajoznawstwo w szkole i gminie.

 

10. Ewaluacja programu

 

Opracowany program poddawany będzie ciągłej ewaluacji w celu jego ulepszenia, dostosowania do potrzeb szkoły i dokonywania w nim zmian.

 

Ewaluacji będzie podlegać:

➔ przydatność zdobytych wiadomości i umiejętności w przyszłości np. na egzaminie maturalnym, w życiu codziennym,

➔ atrakcyjność programu dla ucznia,

➔ czy założone cele zostały osiągnięte.

 

Narzędziami do zbierania informacji będą:

➔  obserwacje,

➔ wywiady z uczniami,

➔ ankiety.

 

 

Copyright © 2010-2024 • Zespół Szkół nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego w Jędrzejowie