Strona główna • Wydarzenia i aktualności • Program SKKT
PROGRAM SZKOLNEGO KOŁA KRAJOZNAWCZO-TURYSTYCZNEGO
1. Wstęp
Szkolne Koło Krajoznawczo – Turystyczne w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Jędrzejowie działa w oparciu o niniejszy, zaaprobowany przez członków oraz Radę Pedagogiczną program.
Czas realizacji programu obejmuje jeden rok nauki.
Zajęcia SKKT przeznaczone są dla uczniów klas drugich i trzecich, ponieważ równolegle na lekcjach geografii omawiane są treści dotyczące Polski.
2. Ogólna charakterystyka programu
Nabór do Szkolnego Koła Krajoznawczo – Turystycznego odbywa się na zasadzie dobrowolności.
Przystępując do SKKT uczeń zobowiązuje się uczestniczyć w zebraniach, imprezach i pracach podejmowanych przez koło.
Każdy uczeń ma możliwość rozwijania własnych zainteresowań turystycznych.
3. Sposoby realizacji programu
Program będzie realizowany na dodatkowych zajęciach dla uczniów klas drugich i trzecich w ZSP Nr 1. Spotkania odbywać się będą co tydzień i trwać 45 minut. Działania SKKT skorelowane są z pracą na lekcjach geografii.
4. Cele ogólne
Podstawowym celem SKKT jest rozwijanie wśród członków zainteresowań turystycznych i krajoznawczych, poznawanie obiektów przyrodniczych Polski, jej tradycji, kultury oraz pogłębianie wiedzy o własnym regionie.
5. Cele i zadania szczegółowe
● poznawanie obiektów przyrodniczych i kulturowych o dużych walorach poznawczych,
● pogłębianie wiedzy o własnym regionie, dziedzictwie kulturowym regionu, tradycji, zabytkach kultury i historii,
● wytwarzanie bliskich więzi ze środowiskiem regionu poprzez piesze wędrówki,
● organizowanie konkursów o tematyce regionalnej,
● upowszechnianie form aktywnego wypoczynku i podnoszenie sprawności fizycznej,
● redagowanie gazetki ściennej przybliżającej uczniom najciekawsze zakątki naszego kraju i regionu,
● organizacja wycieczek oraz aktywne w nich uczestniczenie,
● opracowanie albumów dotyczących miejsc najbardziej atrakcyjnych turystycznie w kraju i regionie,
● upowszechnianie czytelnictwa, czasopism, programów telewizyjnych oraz stron www o tematyce krajoznawczej i turystycznej,
● wdrażanie do przestrzegania zasad ochrony przyrody, propagowanie zachowań proekologicznych.
6. Formy pracy
1. Zajęcia w sali lekcyjnej:
a) organizacyjne- poświęcone organizacji prac koła, wycieczki, rajdu,
b) popularnonaukowe – poświęcone przygotowaniom do konkursów, zagadnieniom związanych z opracowaniem albumów, redagowaniem gazetki,
c) ćwiczeniowe – wykorzystujące wiedzę w praktyce ( konkursy, ćwiczenia itp.)
2. Zajęcia terenowe:
a) wycieczki krajoznawcze, rajdy piesze,
b) ćwiczeniowo – praktyczne- wykorzystujące wiedzę praktyczną poza szkołą, np. orientacja w terenie,
c) prace w terenie- czynności badawcze prowadzone na obszarze gminy Jędrzejów.
7. Metody pracy
- operatywna – analiza map, rysunków, wykresów, tabel, danych statystycznych, praca z mapą, tekstem,
- praktyczna – obserwacja i badania w terenie, wycieczki, ćwiczenia rysunkowe, obliczeniowe,
- eksponująca – pokaz, film,
- podająca – pogadanka, odczyt uczniowski, opis, instrukcja,
- aktywizująca – gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna,
- kreatywna – burza mózgów
8. Treści programowe
1. Spotkanie organizacyjne
- wybór zarządu,
- zatwierdzenie planu pracy SKKT,
2. Udział w Sprzątaniu Świata,
3. Prace związane z redagowaniem gazetki,
- upowszechnianie czytelnictwa czasopism, stron www, wydawnictw o tematyce turystycznej i krajoznawczej,
4. Gry i zabawy edukacyjne
- rozwiązywanie krzyżówek o tematyce krajoznawczej,
5. Zajęcia terenowe
- orientowanie się w terenie bez pomocy mapy,
- orientowanie się w terenie za pomocą mapy,
6. Gleby najbliższej okolicy
- wykonanie odkrywki glebowej,
- sporządzenie profilu glebowego
7. Pokaz filmów i foliogramów dotyczących geografii Polski
- problemy wielkich miast,
- przegląd regionów rolniczych Polski,
- wpływ przemysłu na środowisko przyr. Polski,
- zróżnicowanie etniczne i religijne ludności Polski,
8. Wycieczka po Jędrzejowie,
- zwiedzanie Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie,
- zwiedzanie Klasztoru Cystersów
9. Organizacja pracy nad realizacją albumów dotyczących miejsc najbardziej atrakcyjnych turystycznie w Polsce,
- wybór regionów ,
- przydział pracy,
- pokaz filmów video prezentujących regiony turystyczne w Polsce,
10. Rajd po Górach Świętokrzyskich,
- opracowanie regulaminu i trasy rajdu,
- wdrażanie uczniów do roli przewodników na wybranych odcinkach zwiedzania,
11. Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu na temat znajomości zabytków województwa świętokrzyskiego,
12. Skały i minerały Polski (w tym woj. świętokrzyskiego),
- pokaz skał i minerałów,
13. Wycieczka autokarowa 3 – dniowa w Tatry
- opracowanie regulaminu i trasy wycieczki,
- zapoznanie z formami obsługi ruchu turystycznego, zwłaszcza z pracą przewodników,
14. Pokaz foliogramów związanych z rzeźbą powierzchni Polski.
9. Przewidywane osiągnięcia uczniów
W ramach przeprowadzonych zajęć SKKT uczeń osiągnie następujące umiejętności:
poszerza wiedzę na temat Polski,
zna własny region, jego historię i tradycje,
właściwie posługuje się mapą w różnych sytuacjach,
trafnie interpretuje dane statystyczne,
właściwie analizuje wykresy i diagramy,
dba i troszczy się o stan środowiska przyrodniczego,
upowszechnia formy aktywnego wypoczynku,
promuje region, w którym mieszka,
pogłębia wiedzę z różnych dziedzin życia,
upowszechnia turystykę i krajoznawstwo w szkole i gminie.
10. Ewaluacja programu
Opracowany program poddawany będzie ciągłej ewaluacji w celu jego ulepszenia, dostosowania do potrzeb szkoły i dokonywania w nim zmian.
Ewaluacji będzie podlegać:
➔ przydatność zdobytych wiadomości i umiejętności w przyszłości np. na egzaminie maturalnym, w życiu codziennym,
➔ atrakcyjność programu dla ucznia,
➔ czy założone cele zostały osiągnięte.
Narzędziami do zbierania informacji będą:
➔ obserwacje,
➔ wywiady z uczniami,
➔ ankiety.